Образовање о Косовском завету у функцији драматизовања песама косовског циклуса ‒ студија случаја

Ана К. Миловановић, Универзитет у Београду, Факултет за образовање учитеља и васпитача, Београд, Србија, имејл: ana.milovanovic@uf.bg.ac.rs
Иновације у настави, XXXVIII, 2025/3, стр. 130–143

| PDF | | Extended summary PDF |
DOI: 10.5937/inovacije2503130M

 

Резиме: Рад разматра образовање о Косовском завету у функцији драматизовања песама косовског циклуса, на примеру студије случаја његове примене у драмској настави на Факултету за образовање учитеља и васпитача Универзитета у Београду, школске 2023/2024 године. Циљ истраживања је био утврђивање доприноса образовања о Косовском завету драматизовању песама косовског циклуса. Истраживање је засновано на следећим претпоставкама: 1) Косовски завет представља идејно и тематско упориште песама косовског циклуса, 2) за одређивање идејне основе драматизација песама косовског циклуса студентима је неопходно образовање о Косовском завету. Методом анализе садржаја и анкетом утврдили смо најпре да студенти не баштине знања о Завету, а потом смо установили теоријску основу и садржаје образовања о Косовском завету. Истражујући затим методама анкетирања, анализе садржаја и компарације функционалност образовања о Косовском завету које смо предавали студентима, утврдили смо да је оно допринело томе да изворно схватање Косовског завета буде највише заступљено у студентским драматизацијама (42,54%). На основу тога закључујемо да је образовање о Косовском завету студентима пружило неопходна знања за одређивање идејне основе драматизација и било веома функционално у драматизовању песама косовског циклуса.

Кључне речи: Косовски завет, образовање о Косовском завету, настава драмске уметности, драматизација српске народне песме косовског циклуса, образовање учитеља

 

Summary: The paper examines education about the Kosovo Covenant (Kosovski zavet) in the function of dramatising the poems of the Kosovo cycle, using the example of a case study of its application in drama teaching at the Faculty of Education, University of Belgrade, in the academic year 2023/2024. The aim of the research was to determine the contribution of education about the Kosovo Covenant to the dramatisation of the poems of the Kosovo cycle. The research is based on the following assumptions: 1) The Kosovo Covenant represents the ideological and thematic foundation of the poems of the Kosovo cycle, 2) in order to determine the ideological basis of dramatising the poems of the Kosovo cycle, students need education about the Kosovo Covenant. Using the method of content analysis and a survey, we first established that students do not possess extensive knowledge about the Covenant, and then we determined the theoretical basis and content of education about the Kosovo Covenant. Then, by investigating, using survey methods, the content analysis and comparisons, the functionality of the education about the Kosovo Covenant that the students were taught, we determined that it contributed to the fact that the original understanding of the Kosovo Covenant was most represented in student dramatisations (42.54%). Based on this, we conclude that the education on the Kosovo Covenant provided students with the necessary knowledge to determine the ideological basis of the dramatisations and was very functional in the dramatisation of the poems of the Kosovo cycle.

Кeywords: Коsovo Covenant, education about the Kosovo Covenant, drama art teaching, dramatisation of the Serbian traditional poems of the Kosovo cycle, primary school teachers’ education.

 

Литература: 

  • Bošković, S. (2014). Kosovski kulturološki mit. Službeni glasnik.
  • Bulović, I. (1989). Kosovski zavet u svetlosti Novog zaveta. Bogoslovlje, 33 (47), 1‒9.
  • Danilo, B. (2023). Sabrana dela. SKZ.
  • Dušanov zakonik (1986). Prosveta – SKZ.
  • Đurić, M. (1914). Vidovdanska etika. Srpsko akademsko društvo Njegoš.
  • Đurić, V. (1990). Kosovski boj u srpskoj književnosti. SKZ – Matica Srpska – Jedinstvo.
  • Gvozdić, B. D. (2003). Pravoslavlje i rat. U B. D. Gvozdić (prir.). Vojevanje za veru i otadžbinu (str. 195–235). Vojnoizdavački zavod.
  • Ibersfeld, A. (1982). Čitanje pozorišta. Vuk Karadžić.
  • Janjić, D., i. Janićijević, G. (2024). Recepcija fenomena Kosovski zavet u savremenoj srpskoj kulturi i izvan nje. U D. Tančić (ur.). Mi i drugi kroz vizuru Kosova i Metohije (str. 21‒36). Institut za srpsku kulturu Priština–Leposavić – Akademija za nacionalnu bezbednost.
  • Jevtić, A. (1992). Sveti Sava i Kosovski zavet. Srpska književna zadruga.
  • Jovanović, B. (2007). Istina kosovskog mita. Bagdala, 49 (469), str. 11.
  • Koljević, S. (1974). Naš junački ep. Nolit.
  • Lešić, Z. (1979). Teorija drame kroz stoljeća. Svjetlost.
  • Lompar, M. (2022). Kosovski zavet i njegovi mrzitelji. U D. Perović, N. Cicmil, i. M. Vukotić (prir.). Kosovsko ogledalo (str. 253‒259). Matica srpska.
  • Lupulović, I. (2025). Drama i religijsko iskustvo. https://youtu.be/i8bR4BANLJI?si=iJoQMFVg4E_CtQMF
  • Mandrapa, Đ. (2024). Istina kosovske epike. U P. M. Petrović (ur.). Kosovo – pesme i priče o boju na Kosovu, IV‒VI. Narodno delo.
  • Marojević, N. (2022). Eshatološke perspektive Kosovskog zavjeta. U D. Perović, N. Cicmil, i M. Vukotić (prir.). Kosovsko ogledalo (str. 268‒270). Matica srpska.
  • Milovanović, A. (2019). Primena lutkarskog metoda u funkciji rodoljubivog vaspitanja studenata studijskih programa za obrazovanje vaspitača. U Lj. Paunović, i S. Vidosavljević (ur.). Inovativni pristup vaspitanju i obrazovanju: stanje, dileme i perspektive (str. 477–487). Učiteljski fakultet u Prizrenu.
  • Milovanović, A. (2024). Moralna vertikala kosovskog zaveta u dramatizacijama srpskih narodnih pesama kosovskog ciklusa. U D. Tančić (ur). Mi i drugi kroz vizuru Kosova i Metohije (69‒83). Institut za srpsku kulturu Priština–Leposavić – Akademija za nacionalnu bezbednost.
  • Milovanović, A., i Cvetanović, Z. (2023). Kosovki zavet u književnim tekstovima. U D. Popović (ur.). Uloga vaspitanja i obrazovanja u očuvanju nacionalnog identiteta (str. 121‒136). Učiteljski fakultet u Prizrenu.
  • Mišić, Z. (1990). Šta je to kosovsko opredeljenje. U V. Đurić (ur.). Kosovski boj u srpskoj književnosti (str. 195–200). Srpska književna zadruga – Matica Srpska – Jedinstvo.
  • Osnovi dramaturgije (1989). Univerzitet umetnosti u Beogradu.
  • Patrijarh Pavle (2007). Opredeljenjem za carstvo nebesko ne odričemo se staranja za svoje istorijsko postojanje. U R. Nikčević (ur). Sveti knez Lazar i Kosovski zavjet (str. 3). Svetigora.
  • Patrijarh Pavle (2010). Kosovska iskušenja. Manastir Velika Remeta.
  • Patrijarh Porfirije (2023). Naša je mera – mera Vidovdana. Svetigora, 11–13.
  • Petrović, V. (1990). Naša vidovdanska istina. U V. Đurić (ur.). Kosovski boj u srpskoj književnosti (str. 269‒270). SKZ – Matica Srpska – Jedinstvo.
  • Popović, D. (2024). Kosovsko-metohijska izvorišta srpske duhovnosti i narodnog bića. U Srpsko umetničko nasleđe na Kosovu i Metohiji. (str. 81–98). SANU.
  • Popović, J. (2007). Kosovska etika. U R. Nikčević (ur.). Sveti knez Lazar i Kosovski zavjet (str. 143–148). Svetigora.
  • Ravaničanin, P. (1990). Povesno slovo o Knezu Lazaru. U V. Đurić (ur.). Kosovski boj u srpskoj književnosti (str. 269‒270). SKZ – Matica Srpska – Jedinstvo.
  • Radović, A. (1981). Sinaiti i njihov značaj u životu Srbije XIV i XV v. U V. Hrizostom, D. Bogdanović, V. Đurić, i D. Kašić (ur.). Manastir Ravanica. Spomenica o šestoj stogodišnjici (1381‒1981) (str. 101−134). Manastir Ravanica.
  • Radović, A. (2007). Sveti Lazar velikomučenik. U R. Nikčević (ur.). Sveti knez Lazar i Kosovski zavjet (str. 4–6). Svetigora.
  • Radović, A. (2011). Časni krst Hristov i Kosovski zavet. Svetigora.
  • Radović, A. (2012). Pravoslavna veronauka. Svetigora.
  • Radosavljević, A. (2007). Vidovdan − Kosovsko ogledalo. U R. Nikčević (ur.). Sveti knez Lazar i Kosovski zavjet (str. 7–8). Svetigora.
  • Radulović, M. (2012). Umetnost i vera. Pravoslavno bogoslovski fakultet.
  • Rečnik književnih termina (1985). Nolit.
  • Stamenković, V. (1985). Teorija drame XVIII i XIX vek. Univerzitet umetnosti u Beogradu.
  • Stanar, D. Ž. (2023). Kosovski zavet – odbrana identiteta kao funkcije vojske. U D. Tančić (ur.). Kosovo i Metohija kroz činjenice, tumačenja i simbole (str. 125‒139). Institut za srpsku kulturu Priština–Leposavić.
  • Stanišić, K. (2022). Kosovski zavjet kao izbor i izvor. Svetigora. 34 (Petrovdan), str. 9.
  • Suvajdžić, B. (2021). Ključ od Kosova. Albatros plus.
  • Šijaković, B. (2022). Kosovski zavet i njegovi mrzitelji. U D. Perović, N. Cicmil, i M. Vukotić (prir.). Kosovsko ogledalo (str. 373‒379). Matica srpska.
  • Trebješanin, B. (1999). Psihologija patriotizma i obrasci socijalizacije (varijante u formiranju patriotizma). Zadužbina Andrejević.
  • Velimirović, N. (2003). Srpski narod kao teodul. Evro Giunti.
  • Velimirović, N. (2007). Sve je sveto i čestito bilo. U R. Nikčević (ur.). Sveti knez Lazar i Kosovski zavjet (str. 150–157). Svetigora.
  • Velimirović, N. (2015). Kosovo 1389. In M. Vasiljević (ed.). The Christian Heritage of Kosovo and Metohija (pp. 389). Sebastian Press.
  • Velimirović, N. (2017). Carev Zavet. Manastir Sveti Stefan.
  • Vidović, Ž. (1989). Njegoš i Kosovski zavjet u Novom vijeku. Filip Višnjić.
  • Vidović, Ž. (2007). Krst Časni i Sloboda Zlatna. U R. Nikčević (ur.). Sveti knez Lazar i Kosovski zavjet (str. 139–145). Svetigora.
  • Voljkenštajn, V. M. (1966). Dramaturgija. Umetnička akademija.
  • Vuksan, V. (2021). Kraljevi i svetitelji srpski. Istorijski muzej.

Copyright © 2025 by the publisher Faculty of Education, University of Belgrade, SERBIA. This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License (CC BY 4.0) (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/), which permits unrestricted use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original paper is accurately cited.

Language selection
Open Access Statement
345 Open access declaration can be found on this page

Information about copyright 345 Teaching Innovations are licensed with Creative Commons Attribution License (CC BY 4.0). Information about copyright can be found on this page.
Open Access Journal
345
Indexed by
345 This journal was approved on 2018-01-22 according to ERIH PLUS criteria for inclusion. Download current list of ERIH PLUS approved journals.
Indexed by
345 University of Belgrade, Teacher Education Faculty has entered into an electronic licensing relationship with EBSCO Information Services, the world's most prolific aggregator of full text journals, magazines and other sources. The full text of Teaching Innovations / Inovacije u nastavi is available now on EBSCO's international research databases.
Indexed by
345
Ethics statement
345 Publication ethics and publication malpractice statement can be found on this page.
Follow Teaching Innovations
345   345   345