Жанровска разноврсност музичких примера у савременим уџбеницима Музичка култура (I‒IV разред) у домену музичког описмењавања и развоја мултикултурне писмености ученика

Радмила Н. Стојановић, Универзитет у Београду, Факултет за образовање учитеља и васпитача, Београд, Србија, имејл: radmila.stojanovic@uf.bg.ac.rs
Алма Х. Тртовац Дедеић, Универзитет у Београду, Факултет за образовање учитеља и васпитача, Београд, Србија
Иновације у настави, XXXVI, 2023/4, стр. 127–146

| PDF | | Extended summary PDF |
DOI: 10.5937/inovacije2304127S

 

Резиме: Подстакнуте чињеницама из сегмента ранијег истраживања уџбеника Музичка култура о музичким примерима према жанру, ауторке су одлучиле да анализирају садржаје савремених уџбеника последње генерације различитих издавача како би прикупиле најновије чињенице и добиле релевантна сазнања о разноврсности музичких примера према жанру у процесу музичког описмењавања и развијања мултикултурне писмености ученика млађих разреда основне школе. Истраживање је фокусирано на штампане уџбеничке јединице (N=24) из уџбеничких комплета новије генерације (најновија издања) од 1. до 4. разреда основне школе од шест издавачких кућа (Завод за уџбенике, Клет, Београдски издавачко-графички завод, Креативни центар, Логос и Вулкан знање). Овај рад је значајан не само због формираних инструмената истраживања (категоризација музичких жанрова и анкетни упитник ‒ ЖУМК 2022), добијених резултата о корисности и степену коришћења музичких примера према жанру који су у функцији процеса музичког описмењавања ученика и развијања мултикултурне писмености већ и зато што су по први пут у истраживање укључени учитељи (N=132) из десет основних школа из четири града (Нови Пазар, Рашка, Сјеница и Тутин) с територије Југозападне Србије. Резултати комбинованог емпиријског истраживања: а) анализа штампаних уџбеничких јединица за предмет Музичка култура различитих издавача и б) мишљења учитеља о жанровској разноврсности у неким сегментима се подударају, док се у неким сегментима разликују. Истраживање мишљења учитеља спроведено је посредством Гугл упитника (енг. Google Forms). Циљ рада је да на основу квантитативне анализе заступљених жанровски категорисаних музичких садржаја и мишљења испитаника из наставне праксе – учитеља ‒ конкретизујемо чињенице о жанровској разноврсности музичких примера (ритмички, мелодијски и/или ритмичко-мелодијски) у савременим уџбеницима Музичка култура који су важни не само у реализацији процеса музичког описмењавања ученика путем активности певање/свирање/покрет методом учења по слуху и/или из нотног текста већ и код развоја мултикултурне писмености ученика.

Кључне речи: уџбеник, музичка култура, музички жанр, музичко описмењавање, мултикултурна писменост

 

Summary: Encouraged by the facts from a segment of an earlier research of music examples according to genre in Music Education textbooks, the authors of the paper decided to analyse the content of the latest editions of textbooks published by different publishers in order to collect the most up-to-date facts and get relevant information about the diversity of music examples according to genre in the process of developing music literacy and multicultural literacy of students in the lower grades of primary school. The research focuses on printed textbook units (N=24) from the latest textbook sets for grades 1-4 of primary school published by six publishing houses (Zavod za udžbenike, Klet, Beogradski izdavačko-grafički zavod, Kreativni centar, Logos, and Vulkan znanje). The research is important not only because of the research instruments used (music genre categorisation and a survey questionnaire ‒ ŽUMK 2022), the obtained results on the usefulness and the level of using music examples according to genre for developing students’ music literacy and multicultural literacy, but also because it was the first time that primary school teachers (N=132) from 10 primary schools in four cities in the territory of South-East Serbia (Novi Pazar, Raška, Sjenica, and Tutin) were included in the research. The results of the combined empirical research: а) аnalysis of printed textbook units of different publishers for the subject Music Education and b) opinions of primary school teachers regarding genre diversity are the same in some segments and different in others. The survey of primary school teachers attitudes was conducted using Google Forms. The aim of the paper is to present, based on the quantitative analysis of the identified music content categorised in terms of genre and the attitudes of the primary school teachers, the facts related to the genre diversity of music examples (rhythmic, melodic, and/or rhythmic-melodic) in the most recent Music Education textbooks which are important not only for developing music literacy by means of activities such as singing/playing an instrument/movement using the method of learning by hearing and/or from music scores, but also for developing students’ multicultural literacy.

Кeywords: textbook, mucic education, music genre, music literacy, multicultural literacy

 

Литература

  • Bortvik, S. and Moj, R. (2010). Popularni muzički žanrovi. Beograd: Clio.
  • Jorgensen, R. E. (1981). School Music Performance Programs and the Development of „Functional Musical Literacy”: A Theoretical Model. Retrieved June 3, 2023. from: https://symposium.music.org/index.php/21/item/1907-school-music-performance-programs-and-the-development-of-functional-musical-literacy-atheoretical-model
  • Klajn, I. i Šipka, M. (2008). Veliki rečnik stranih reči i izraza. Novi Sad: Prometej.
  • Leksikon obrazovnih termina (2014). Beograd: Učiteljski fakultet.
  • Marinković, S. (2001). Žanr u operi romantizma. U: Marković, T, Masnikosa, M., Novičić, D. i Šuvaković, M. (ur.) (2001). Zbornik tekstova Opera od obreda do umetničke forme (116‒121). Beograd: Fakultet muzičke umetnosti.
  • Miletić-Jović, A. (2009). Od recepcije od interpretacije ‒ iskustva iz nastave u muzičkoj školi „Stevan Mokranjac” u Kraljevu. U: Karan, G. (ur.). Zbornik XI Pedagoškog foruma Pokret u muzičkim i scenskim umetnostima (106‒112). Beograd: Fakultet muzičke umetnosti.
  • Miletić, A. (2018). Od narodnih tonalnih osnova do dur-mol sistema u nastavi muzičke pismenosti. Beograd: Učiteljski fakultet.
  • Mitrović, M. (2010). Pismenost i obrazovanje: perspektiva Novih studija pismenosti. Beograd: Filozofski fakultet.
  • Stojanović, G. (1996). Nastava muzičke kulture od I do IV razreda osnovne škole. Priručnik za učitelje i studente učiteljskog fakulteta. Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva.
  • Stojanović, G. (2001). Komparativna metodologija nastave muzičke pismenosti i početnog čitanja i pisanja (neobjavljena doktorska disertacija). Beograd: Fakultet muzičke umetnosti.
  • Stojanović, R. (2018). Uloga udžbenika u procesu muzičkog opismenjavanja učenika mlađih razreda osnovne škole (doktorska disertacija). Beograd: Fakultet muzičke umetnosti.
  • Trtovac Dedeić, A. (2015). Polifunkcionalnost muzičkih igara u razrednoj nastavi. U: Zbornik radova Nastava i nauka u vremenu i prostoru (781‒795). Leposavić: Učiteljski fakultet u Prizrenu.
  • Vasiljević, Z. (2006). Metodika muzičke pismenosti. Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva.

Уџбеничка литература

  • Bratić, D. (2018). Muzička kultura 1. Udžbenik za prvi razred osnovne škole. Beograd: BIGZ školstvo.
  • Grujić, G. i Sokolović Ignjačević, M. (2018). Muzička kultura 1. Udžbenik za prvi razred osnovne škole. Beograd: Klet.
  • Grujić, G. i Sokolović Ignjačević, M. (2019). Muzička kultura 2. Udžbenik za drugi razred osnovne škole.
    Beograd: Klet.
  • Grujić, G. i Sokolović Ignjačević, M. (2022). Muzička kultura 3. Udžbenik za treći razred osnovne škole. Beograd: Klet.
  • Grujić, G. i Sokolović Ignjačević, M. (2022). Muzička kultura 4. Udžbenik za četvrti razred osnovne škole. Beograd: Klet.
  • Đačić, M. (2020). Muzička kultura 3. Udžbenik za treći razred osnovne škole. BIGZ školstvo.
  • Đačić, M. (2021). Muzička kultura 4. Udžbenik za četvrti razred osnovne škole. BIGZ školstvo.
  • Ilić, V. (2019). Muzička kultura 1. Udžbenik za prvi razred osnovne škole. Beograd: Kreativni centar.
  • Ilić, V. (2019). Muzička kultura 2. Udžbenik za drugi razred osnovne škole. Beograd: Kreativni centar.
  • Ilić, V. (2020). Muzička kultura 3. Udžbenik za treći razred osnovne škole. Beograd: Kreativni centar.
  • Ilić, V. (2021). Muzička kultura 4. Udžbenik za četvrti razred osnovne škole. Beograd: Kreativni centar.
  • Marinković, V. i Hršak, V. (2019). Muzička kultura 2. Udžbenik za drugi razred osnovne škole. Beograd: BIGZ školstvo.
  • Mihajlović, Bokan, D. i Injac M. (2022). Muzička kultura 1. Udžbenik za drugi razred osnovne škole. Beograd: Logos.
  • Mihajlović, Bokan, D. i Injac M. (2022). Muzička kultura 2. Udžbenik za drugi razred osnovne škole. Beograd: Logos.
  • Mihajlović, Bokan, D. i Injac M. (2019). Muzička kultura 3. Udžbenik za treći razred osnovne škole. Beograd: Logos.
  • Mihajlović, Bokan, D. i Injac M. (2022). Muzička kultura 4. Udžbenik za četvrti razred osnovne škole. Beograd: Logos.
  • Obradović, M. (2019). Muzička kultura 1. Udžbenik za prvi razred osnovne škole. Beograd: Vulkan znanje.
  • Obradović, M. (2019). Muzička kultura 2. Udžbenik za drugi razred osnovne škole. Beograd: Vulkan znanje.
  • Obradović, M. (2020). Muzička kultura 3. Udžbenik za treći razred osnovne škole. Beograd: Vulkan znanje.
  • Obradović, M. (2022). Muzička kultura 4. Udžbenik za drugi razred osnovne škole. Beograd: Vulkan znanje.
  • Stojanović, G. (2018). Muzička kultura za prvi razred osnovne škole. Beograd: Zavod za udžbenike.
  • Stojanović, G. (2019). Muzička kultura za drugi razred osnovne škole. Beograd: Zavod za udžbenike.
  • Stojanović, G. (2020). Muzička kultura za treći razred osnovne škole. Beograd: Zavod za udžbenike.
  • Stojanović, G. (2020). Muzička kultura za četvrti razred osnovne škole. Beograd: Zavod za udžbenike.

Copyright © 2023 by the authors, licensee Teacher Education Faculty University of Belgrade, SERBIA. This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License (CC BY 4.0) (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/), which permits unrestricted use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original paper is accurately cited

Language selection
Open Access Statement
345 Open access declaration can be found on this page

Information about copyright 345 Teaching Innovations are licensed with Creative Commons Attribution License (CC BY 4.0). Information about copyright can be found on this page.
Open Access Journal
345
Indexed by
345 This journal was approved on 2018-01-22 according to ERIH PLUS criteria for inclusion. Download current list of ERIH PLUS approved journals.
Indexed by
345 University of Belgrade, Teacher Education Faculty has entered into an electronic licensing relationship with EBSCO Information Services, the world's most prolific aggregator of full text journals, magazines and other sources. The full text of Teaching Innovations / Inovacije u nastavi is available now on EBSCO's international research databases.
Indexed by
345
Ethics statement
345 Publication ethics and publication malpractice statement can be found on this page.
Follow Teaching Innovations
345   345   345