ESP teachers’ perception of textbooks: evaluation and possibilities for innovation
Milica M. Kočović Pajević, State University of Novi Pazar, Novi Pazar, Serbia, e-mail: mkocovicpajevic@np.ac.rs
Иновације у настави, XXXVIII, 2025/3, стр. 155–166
| PDF | | Extended summary PDF |
DOI: 10.5937/inovacije2503155K
Summary: This article examines university teachers’ perspectives on English for Specific Purposes (ESP) textbooks, focusing on their perceptions based on structured interviews and evaluation scales. Conducted at the University of Kragujevac, the study involved five ESP instructors teaching ESP courses across various fields, including technical, medical, natural, and social sciences. Key findings reveal a dichotomy between subjective evaluations and objective measures, emphasizing the importance of tailoring textbooks to address specific learning contexts, enhance motivation, and incorporate all language skills. Additionally, the paper explores the potential of integrating emerging technologies, blending print and digital mediums, and adopting innovative ways of testing students as avenues for advancing ESP textbook design. The results underline the necessity for comprehensive evaluation criteria and active teacher involvement in textbook selection and development.
Key words: English for Specific Purposes (ESP), textbook evaluation, needs analysis, English as a Foreign Language (EFL)
Милица М. Кочовић Пајевић
Државни универзитет у Новом Пазару, Нови Пазар, Србија
НАСТАВНИЧКА ПЕРЦЕПЦИЈА УЏБЕНИКА ЕНГЛЕСКОГ ЈЕЗИКА СТРУКЕ:
ЕВАЛУАЦИЈА И МОГУЋНОСТИ ЗА ИНОВАЦИЈЕ
Рад истражује перцепције универзитетских наставника у вези са уџбеницима за енглески као језик струке (ЕЈС), са посебним нагласком на њихову евалуацију кроз интервјуе и процену на основу скале за евалуацију. Циљ истраживања је стицање увида у перспективу наставника ЕЈС у вези са предностима и манама уџбеника који се користе у настави језика струке на терцијарном нивоу образовања, као и потенцијалне могућности за иновацију које се тичу наставних материјала и, последично, наставног процеса. Истраживање је спроведено на Универзитету у Крагујевцу и обухватило је пет наставника енглеског језика струке из различитих академских области: техничких, медицинских, природних и друштвених наука. Коришћени инструменти су подразумевали полуструктурисани интервју и скалу процене, а резултати су обрађивани путем анализе садржаја (за интервју) и статистичким програмом (SPSS) за анализу одговора испитаника у оквиру скале процене. Резултати показују да уџбеници имају значајне предности, попут широког обухвата стручне терминологије и усклађености са професионалним дискурсом, што их чини релевантним за будуће каријере студената. Међутим, истакнути су и бројни недостаци, укључујући недовољну заступљеност конверзацијске вештине, као и вештине писања, мањак контекстуализованих примера који су специфични за локалне индустрије и минималну интеграцију дигиталних ресурса. Један од кључних закључака је потреба за модернизацијом уџбеника кроз комбиновање штампаног материјала и дигиталних алата. Наставници су истакли по-
тенцијал за коришћење QR кодова који би повезивали материјале са интерактивним садржајима, осавремењивање наставног процеса коришћењем дигиталних алата и савременим
евалуационим средствима (квизови, видео-игре и сл.). Овакве иновације могле би значајно унапредити мотивацију и ангажовање студената, док би истовремено омогућиле и већу аутономију у учењу. Квалитативна анализа интервјуа показала је да наставници сматрају да су уџбеници корисни, али да постоји потреба за њиховим прилагођавањем специфичним потребама студената и локалном контексту. Квантитативни резултати евалуационе скале указали су на позитивну перцепцију лексичких и тематских садржаја у уџбеницима, али и на недостатке у разноврсности задатака и интерактивним аспектима. Ове разлике између објективних процена и субјективних искустава наглашавају потребу за сарадњом између наставника, истраживача и издавача у процесу развоја уџбеника. Закључак указује на значај укључивања наставника у процес евалуације уџбеника и развој уџбеника за ЕЈС. Будући уџбеници треба да буду усклађени са савременим педагошким методама, да интегришу дигиталне ресурсе и да обухвате разноврсне активности које подстичу конверзацију и практичну примену језика. Истраживање пружа основу за даљи развој иновативних и прилагођених наставних материјала који ће боље задовољити потребе студената и олакшати њихову припрему за професионалне изазове.
Кључне речи: енглески као језик струке (ЕЈС), евалуација уџбеника, анализа потреба, енглески као страни језик (ЕСЈ)
References:
- Ahmadi, A., & Derakhshan, A. (2016). EFL teachers’ perceptions towards textbook evaluation. Theory and Practice in Language Studies, 6(2), 260–267. https://doi.org/10.17507/tpls.0602.06
- Allwright, D. (1981). What do we want teaching materials for? English Language Teaching Journal, 36(1), 5–18. https://doi.org/10.1093/elt/36.1.5
- Bhatia, V. (2002). Applied genre analysis: A multi-perspective model. Ibérica: Revista de la Asociación Europea de Lenguas para Fines Específicos (AELFE), 4, 3–19.
- Dudley-Evans, T., & St John, M. J. (1998). Developments in ESP: A multi-disciplinary approach. Cambridge University Press.
- Gogolin, L. (2017). The role of textbooks in ESP: A review of recent research. Journal of English for Specific Purposes, 48, 42–55.
- Grubor, J. (2015). Ispitivanje L2 stavova. Inovacije u nastavi, 28(1), 140–148. https://doi.org/10.5937/inovacije1501140G
- Gu, H., Bo, H., & Ren, L. (2019). Developing ESP teaching materials based on the analysis of information engineering majors’ needs. Open Journal of Social Sciences, 7(10), 121–131. https://doi.org/10.4236/jss.2019.710011
- Hutchinson, T., & Torres, E. (1994). The textbook as agent of change. ELT Journal, 48(4), 315–328. https://doi.org/10.1093/elt/48.4.315
- Hutchinson, T., & Waters, A. (1987). English for specific purposes: A learning-centred approach. Cambridge University Press.
- Janković, N. Z., Savić-Nenadović, Z. B., i Cvetković, M. S. (2019). Značaj učenja stranog jezika struke prema stavovima studenata i nastavnika. Inovacije u nastavi, 32(2), 91–105.
https://doi.org/10.5937/inovacije1902091J - Karimnia, A., & Jafari, F.M. (2017). Critical ESP textbook evaluation: The case of visual arts textbook. Sustainable Multilingualism, 11(1), 219–236. https://doi.org/10.1515/sm-2017-0020
- Krzelj, K. K., Urošević, S. S., i Podgoršek, S. C. (2021). Didaktički koncept Learners as designers u nastavi nemačkog kao stranog jezika. Inovacije u nastavi, 34(4), 107–121. https://doi.org/10.5937/inovacije2104107K
- Mishan, F. (2022). The global ELT coursebook: A case of Cinderella’s slipper? Language Teaching, 55(4), 490–505. https://doi.org/10.1017/S0261444820000646
- O’Neill, R. (1982). Why use textbooks? ELT Journal, 36(2), 104–111.
- Paltridge, B. (2012). Discourse analysis for language teachers. Routledge.
- Sheldon, L. (1988). Evaluating ELT textbooks and materials. ELT Journal, 42(2), 237–246.
- Sinadinović, D., & Tošić, T. (2025). The role of motivation in learning EMP: Practical implications. In D. Đorović, M. Mirić, i V. Stojičić (Eds.). Jezik struke: pristupi i strategije, 6 (pp. 589–607). Faculty of Medicine. https://doi.org/10.18485/lsp.2025.6.ch39
- Stojković, M. (2012). Evaluacija udžbenika u nastavi engleskog jezika za posebne svrhe na univerzitetskom nivou. U B. Dimitrijević (ur.). Nauka i Savremeni univerzitet. Filologija i univerzitet (str. 811–826). Filozofski fakultet Univerziteta u Nišu. https://doi.org/10.5937/zrffp46-12094
- Tomlinson, B. (2012). Materials development for language learning and teaching. Language Teaching, 45(2), 1–37. https://doi.org/10.1017/S0261444811000528
- Tucker, C. A. (1978). Evaluating beginning textbooks. In H. S. Madsen, & J. D. Bowen (Eds.). Adaptation in language teaching. Appendix 3 (pp. 219–237). Newbury House. https://doi.org/10.9790/7388-0135570
Copyright © 2025 by the publisher Faculty of Education, University of Belgrade, SERBIA. This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License (CC BY 4.0) (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/), which permits unrestricted use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original paper is accurately cited.