The Interconnectedness of Mathematics and Music Teaching Contents in the Lower Grades of Elementary School

Јелена М. Савић, ОШ “Светислав Голубовић Митраљета”, Београд, имејл: jelenasavic222@gmail.com
Иновације у настави, XXXI, 2018/3, стр. 124–139

| PDF | | Extended summary PDF |
doi: 10.5937/inovacije1803124S

 

Резиме: Садржај рада усмерен је на утврђивање ефикасности експерименталног програма заснованог на повезивању математичких и музичких садржаја ради успешнијег савладавања градива у оквиру обају предмета у нижим разредима основне школе. У савременој настави тежи се повезивању садржаја различитих предмета да би знања ученика била трајнија, а настава ефикаснија. У раду ћемо указати на садржаје из математике у којима је могућа имплементација садржаја из музичке културе и обрнуто ради побољшања когнитивног развоја деце нижег школског узраста. Циљ истраживања је експериментално испитивање и проучавање ефеката наставног приступа у коме се повезују садржаји из математике и музичке културе. Коришћена је експериментална метода на основу које смо дошли до основног резултата да знање о разломцима помаже приликом савладавања трајања тонова (и обрнуто). Уочено је и слабо познавање основних елемената музичке писмености код ученика, стога истичемо потенцијалну мотивацију за њихово учење применом оних математичких садржаја који су суштински повезани са одређеним музичким садржајима.

Кључне речи: нижи разреди основне школе, настава математике, настава музичке културе, повезивање математичких и музичких садржаја.

 

Summary: The content of the paper is focused on determining the efficiency of an experimental program based on linking mathematics and music content in order to manage the material in both subjects better in the lower grades of elementary school. Contemporary teaching aims at linking the contents of different subjects to make pupils’ knowledge more lasting and teaching more effective. In this paper, we will point out the contents of mathematics in which it is possible to implement music teaching content and vice versa in order to improve the cognitive development of children of the lower school age. The aim of the research is the experimental study of the effects of a teaching approach in which the teaching contents of mathematics and music are linked. An experimental method was used, based on which we obtained the basic result that the knowledge of fractions is helpful in learning the tone duration (and vice versa). Given that we also observed a poor knowledge of the basic elements of musical literacy among students, we emphasize the possibility of improving students’ learning motivation by applying the mathematics contents that are essentially related to specific music contents.

Keywords: lower grades of elementary school, mathematics teaching, music teaching, interconnectedness of mathematics and music teaching content.

 

Литература

  • Аndrić, V., Spasojević, P. (2012). Korelacija nastave matematike i ostalih nastavnih oblasti u mlađim razredima osnovne škole. U: Vulović, N. (ur.). Metodički aspekti nastave matematike II (199−212). Jagodina: Fakultet pedagoških nauka.
  • Barry, N. H. (2008). The Role of Integrated Curriculum in Music Teacher Education. Journal of Music Teacher Education. 18 (1), 28−38.
  • Berke, M. (2000). Curriculum Integration: A two-way street. General Music Today. 14 (1), 9‒12.
  • Biočić, A. (2015). Primjena korelacije u nastavi glazbene kulture (master rad). Split: Filozofski fakultet.
  • Courey, S., Balogh, E., Siker, J. and Paik, J. (2012). Academic music: Music instruction to engage third-grade students in learning basic fraction concepts. Educational Studies in Mathematics. 81 (2), 251–278. Retrieved November 7, 2017. from: https://www.jstor.org/stable/23254240?seq=1#page_scan_tab_contents
  • Coxford, A. F. (1995). The Case for Connections. In: House, P. A. & Coxford, A. F. (Eds.). Connecting mathematics across the curriculum (3−12). Reston, Virginia: National Council of Teachers of Mathematics.
  • Culek, I. (2015). Glazba i matematika (diplomski rad). Osijek: Sveučilište Josipa Jurja Strossmayera.
  • David Jr., J. H. (1995). The Mathematics of Music. Retrieved May 2, 2017. from: http://jackhdavid.thehouseofdavid.com/papers/math.html.
  • Dejić, M., Mihajlović, A. (2014). Matematička darovitost. Beograd: Učiteljski fakultet.
  • Diefes-Dux, H. A., Whittenberg, L. & McKee, R. (2013). Mathematical Modeling at the Intersection of Elementary Mathematics, Art and Engineering Education. In: English, L. & Mulligan, J. (Eds.). Reconceptualizing Early Mathematics Learning (309−325). Dordrecht: Springer Science + Business Media Dordrecht.
  • Đokić, O. (2007). Pojam linije u početnoj nastavi geometrije. Beograd: Učiteljski fakultet.
  • Geist, K., Geist, E. A. & Kuznik, K. (2012). Young Children Learning Mathematics through Beat, Rhythm, and Melody. Young Children. 67 (1), 74−79.
  • Gnjidić, G. (2014). Zanimljiva veza matematike i muzike. Posećeno 27. 4. 2017. na: https://goranagnjidicmath.wordpress.com/2014/09/29/veza_matematike_i_muzike/.
  • Grandin, T., Peterson, M. & Shaw, G. L. (1988). Spatial-temporal versus language-analytic reasoning: The role of music training. Arts Education Policy Review. 99 (6), 11−15.
  • Hurić, Z. (2014). Korelacija matematike i ostalih nastavnih predmeta. Nastava matematike. 59 (4), 41−44.
  • Johnson, G. & Edelson, J. (2003). Integrating Music and Mathematics in the Elementary Classroom. Teaching children mathematics. 9 (8), 474–479.
  • Jović Miletić, A. (2008). Tonske osnove srpskog muzičkog nasleđa. Knjaževac: Nota.
  • Kells, D. (2008). The Impact of Music on Mathematics Achievement. Retrieved May 11, 2017. from: http://www.susi-up.de/wp-content/uploads/2010/04/ImpactOfMusicOnMath.pdf.
  • Loepp, F. L. (1999). Models of curriculum integration. The Journal of Technology. 25 (2), 1−7.
  • Maričić, S., Ćalić, M. (2015). Integracija razvoja matematičkih pojmova i muzičkog vaspitanja u predškolskom vaspitanju i obrazovanju posredstvom pesama za pevanje. U: Denić, S. (ur.). Godišnjak Učiteljskog fakulteta u Vranju (317‒326). Vranje: Učiteljski fakultet.
  • Nagel, N. G. (2003). Connecting through Integrated Mathematics. In: McGraw, S. A. (еd.). Integrated Mathematics: Choices and Challenges (177−188). Reston, Virginia: National Council of Teachers of Mathematics.
  • Savić, J. (2016). Korelacija misaonih aktivnosti učenika u nastavi matematike i muzičke kulture u mlađim razredima osnovne škole (master rad). Beograd: Učiteljski fakultet.
  • Scripp, L. (2000). Introduction: the premise of learning through music. Retrieved May 13, 2017. from: http://s3.amazonaws.com/academia.edu.documents/40644725/INTRODUCTION_THE_PREMISE_OF_LEARNING_THR20151204-2677-19mm1i8.pdf?AWSAccessKeyId=AKIAIWOWYYGZ2Y53UL3A&Expires=1498496488&Signature=UmJ9okKcXEATIpb3XzYdpVXeWc0%3D&response-content-disposition=inline%3B%20filename%3DINTRODUCTION_THE_PREMISE_OF_LEARNING_THR.pdf.
  • Shah, S. (2010). An Exploration of the Relationship between Mathematics and Music. Manchester: Manchester Institute for Mathematical Sciences.
  • Song, A., Capraro, M. M. & Tillman, D. A. (2013). Elementary Teachers Integrate Music Activities into Regular Mathematics Lessons: Effects on Students’ Mathematical Abilities. Retrieved October 19, 2017. from: https://escholarship.org/uc/item/0js732gf.
  • Stojanović, A. (2014). Korelacija u nastavi. U: Leksikon obrazovnih termina (332−333). Beograd: Učiteljski fakultet.
  • Šulentić Begić, J., Begić, A. (2013). Mogućnosti interdisciplinarnog povezivanja nastave glazbe s neglazbenim predmetima. U: Vidulin-Orbanić, S. (ur.). Interdisciplinarni pristup glazbi: istraživanje, praksa i obrazovanje. Glazbena pedagogija u svijetu sadašnjih i budućih promjena 3 (241−256). Treći međunarodi simpozij glazbenih pedagoga, 18−20. 4. 2013. Pula: Sveučilište Jurja Dobrile, Odjel za glazbu.
  • Whitwell, D. (2011). Foundations of Music Education. Austin, Texas: Whitwell Books.
  • Zečević, I., Mikanović, B., Hadžić, A. i Drobac, M. (2014). Znanja i vještine u nastavnim programima za mlađi školski uzrast. Inovacije u nastavi. 27 (2), 84–94.

 

Извори

  • Nastavni program obrazovanja i vaspitanja za treći razred osnovnog obrazovanja i vaspitanja (2012). Zavod za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja.
  • Stojanović, G., Vasiljević, Z. (2013). Muzička kultura za 2. razred osnovne škole. Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva.

 

Copyright © 2018 by the authors, licensee Teacher Education Faculty University of Belgrade, SERBIA. This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License (CC BY 4.0) (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/), which permits unrestricted use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original paper is accurately cited.

Language selection
Open Access Statement
345 Open access declaration can be found on this page

Information about copyright 345 Teaching Innovations are licensed with Creative Commons Attribution License (CC BY 4.0). Information about copyright can be found on this page.
Open Access Journal
345
Indexed by
345 This journal was approved on 2018-01-22 according to ERIH PLUS criteria for inclusion. Download current list of ERIH PLUS approved journals.
Indexed by
345 University of Belgrade, Teacher Education Faculty has entered into an electronic licensing relationship with EBSCO Information Services, the world's most prolific aggregator of full text journals, magazines and other sources. The full text of Teaching Innovations / Inovacije u nastavi is available now on EBSCO's international research databases.
Indexed by
345
Ethics statement
345 Publication ethics and publication malpractice statement can be found on this page.
Follow Teaching Innovations
345   345   345