Ефикасност интегративне наставе физичког васпитања и музичке културе у првом циклусу основног образовања и васпитања

Александар М. Стојадиновић, Универзитет у Нишу, Педагошки факултет у Врању, Србија, имејл: stojadinovicaleksandar@gmail.com
Ивана Д. Тасић Митић, Универзитет у Нишу, Педагошки факултет у Врању, Србија
Ана Д. Спасић Стошић, Универзитет у Нишу, Педагошки факултет у Врању, Србија
Иновације у настави, XXXV, 2022/3, стр. 63–74

| PDF | | Extended summary PDF |
DOI: 10.5937/inovacije2203063S

 

Резиме: Циљ овог рада јесте испитивање ефикасности методичког модела који би омогућио да ученици кроз интеграцију физичког васпитања и музичке културе успешније усвајају наставне садржаје народни плесови, те да ефикасније развијају осећај за музички ритам. За потребе овог рада примењена је експериментална метода са две паралелне групе (ЕГ – експериментална и КГ – контролна). Експериментални програм конципиран је на основу препоручених садржаја народни плесови за предмете Физичко васпитање и Музичка култура у првом циклусу основног образовања и васпитања. Са ученицима ЕГ примењен је интегративни приступ у обради садржаја народни плесови, а са ученицима КГ настава је реализована на класичан начин. У овом истраживању примењена је техника тестирања са ученицима ЕГ и КГ ради провере нивоа развијености осећаја за музички ритам, а од инструмената примењен је тест процене развијености осећаја за музички ритам. Добијени резултати указују на то да ученици из ЕГ, у којој је примењен интегративни методички приступ, показују виши ниво развијености осећаја за музички ритам у односу на ученике који нису обухваћени експерименталним програмом. Значајно је нагласити да су добијени резултати доказали повезаност музичких способности и технике кретања у народним плесовима, што указује на оправданост потребе да се што раније у основној школи почне са развојем осећаја за музички ритам, што ће дати добре резултате у каснијој животној доби испитаника.

Кључне речи: физичко васпитање, музичка култура, музички ритам, интегративна настава, народни плесови

 

Summary: The aim of this paper is to determine the efficacy of a methodological model that would enable, by integrating physical education and music culture, pupils to be more successful at aquiring the teaching and learning content related to traditional folk dances and develop their sense for music rhythm more efficiently. Experimental method with two parallel groups (ЕG – experimental group and CG – control group) was used in the research. The experimental program was created based on the recommended content related to traditional folk dances covered in the school subjects Physical Education and Music Culture in the first cycle of elementary education. An integrated approach was applied with the EG in covering the content of traditional folk dances, while the same content was covered in the traditional way with the CG. Testing technique was used to determine the level of development of the sense for music rhythm in both groups, whereas a test for determining the development of the sense for music rhythm served as the research instrument. The obtained results indicate that pupils in the experimental group, where the integrated methodological approach was apllied, show a higher level of developed sense for music rhythm than pupils in the other group. It should be stressed that the results confirmed the correlation between music abilities and the movement technique in the folk dances, indicating that the sense for music rhythm should be developed in elementary school as early as possible. This developed sense will serve pupils well at later stages of
education and life.

Keywords: physical education, music education, music culture, music rhythm, integrated instruction, traditional folk dan

 

Литература

  • Bratić, T., Filipović, Lj. (2001). Muzička kultura u razrednoj nastavi. Jagodina – Priština: Učiteljski fakultet u Jagodini – Fakultet umetnosti u Prištini.
  • Đorđević, D. (1971). Telesno vaspitanje u drugom razredu osnovne škole (priručnik za učitelje). Beograd: Zavod za izdavanje udžbenika Socijalističke Republike Srbije.
  • Jeremić, B., Stanković, E. (2019). Metodika nastave muzičke kulture za predškolski i mlađi školski uzrast. Sombor: Pedagoški fakultet.
  • Јocić, D. (1991). Predviđanje uspeha u plesovima na osnovu morfološkog, motoričkog, kognitivnog i konativnog statusa (doktorska disertacija). Beograd: Fakultet sporta i fizičkog vaspitanja.
  • Kragujević, G., Rakić, I. (2004). Fizičko i zdravstveno vaspitanje za prvi razred osnovne škole (priručnik za učitelje). Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva.
  • Kragujević, G. (2005). Teorija i metodika fizičkog vaspitanja za učitelje i studente Učiteljskog fakulteta. Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva.
  • Kragujević, G. (2005a). Fizičko vaspitanje za drugi razred osnovne škole (priručnik za učitelje). Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva.
  • Kragujević, G. (2006). Fizičko vaspitanje za treći razred osnovne škole (priručnik za učitelje). Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva.
  • Kragujević, G. (2008). Fizičko vaspitanje za četvrti razred osnovne škole (priručnik za učitelje). Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva.
    Kostić, R. (1994). Predikcija izvođenja narodnih i društvenih plesova. Fizička kultura, 48 (4), 354–358.
  • Lelea, J. (2010). Otkrivanje i stimulacija muzički darovitih na početku XXI veka. Pedagoška stvarnost, 56 (3–4), 257–271.
  • Međedović, E. (2005). Teorija i metodika fizičkog vaspitanja. Prizren – Leposavić: Učiteljski fakultet.
  • Mejovšek, M. (1961). Fizički odgoj u osnovnoj školi. Zagreb: Tipografija.
  • Mesaroš Živkov, A., Pavlov, S. i Milanović, M. (2018). Uticaj tradicionalnih dečjih pokretnih igara sa pevanjem na motorički razvoj predškolske dece. Inovacije u nastavi, 31 (2), 108–118. http://www.doi.org/10.5937/
    inovacije1802108M
  • Mirković-Radoš, K. (1983). Psihologija muzičkih sposobnosti. Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva.
  • Momčilović, Z., Momčilović, V. (2013). Fizičko vaspitanje i sport. Vranje: Učiteljski fakultet.
  • Nikolić, I. (2016). Procena muzičkih sposobnosti u procesu identifikacije muzički talentovanih učenika mlađeg školskog uzrasta (doktorska disertacija). Vranje: Pedagoški fakultet.
  • Oreb, G., Vlašić, J. i Zagorac, M. (2011). The efficiency of a dance training on some motor abilities of folk dancers. Sport Science, 4 (1), 96–100.
  • Pravilnik o planu nastave i učenja za prvi ciklus osnovnog obrazovanja i vaspitanja i programu nastave i učenja za prvi razred osnovnog obrazovanja i vaspitanja (2017). Službeni glasnik Republike Srbije, Prosvetni glasnik
    br. 10.
  • Pravilnik o programu nastave i učenja za drugi razred osnovnog obrazovanja i vaspitanja (2018). Službeni glasnik Republike Srbije, Prosvetni glasnik br. 16.
  • Pravilnik o programu nastave i učenja za treći razred osnovnog obrazovanja i vaspitanja (2019). Službeni glasnik Republike Srbije, Prosvetni glasnik br. 5.
  • Pravilnik o programu nastave i učenja za četvrti razred osnovnog obrazovanja i vaspitanja (2019). Službeni glasnik Republike Srbije, Prosvetni glasnik br. 11.
  • Spasić Stošić, А., Tasić Mitić, I. (2018). Application of Integrative Teaching in Primary School Teaching Practice. Facta Universitatis Series: Teaching, Learning and Teacher Education, 2, (1), 113–123. http://www.
    doi.org/10.22190/FUTLTE1801113S
  • Stojadinović, A., Zdravković, V. (2013). Integrativna komponenta pesme za decu u nastavi muzičke kulture i srpskog jezika. U: Denić, S. (ur.). Književnost za decu i njena uloga u vaspitanju i obrazovanju dece školskog
    uzrasta (433–443). Vranje: Učiteljski fakultet.
  • Stojadinović, A. (2017). The significance of children’s folk dances accompanied by singing in the process of music tradition conservation and fostering. Facta Universitatis, series: Teaching, Learning and Teacher education,
    1, (1), 65–72. http://www.doi.org/10.22190/FUTLTE170324006S
  • Stojadinović, A., Zdravković, D. & Zdravković, V. (2020). Physical education and music education in the context the possibility of using the integrated learning approach as a reflection of modern society. Facta Universitatis,
    series: Physical education and sport, 18, (3), 621–634. http://www.doi.org/10.22190/FUPES200609060S
  • Stojanović, G. (1996). Nastava muzičke kulture od I do IV razreda osnovne škole (priručnik za učitelje i studente učiteljskog fakulteta). Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva.
  • Vilotijević, N. (2006). Integrativna nastava prirode i društva. Beograd: Papirus.
  • Vlašić, J., Oreb, G. & Furjan-Mandić, G. (2007). Motor and morphological characteristics of female university students and the efficiency of performing folk dances. Kinesiology, 39 (1), 49–61.

 

Copyright © 2022 by the authors, licensee Teacher Education Faculty University of Belgrade, SERBIA. This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License (CC BY 4.0) (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/), which permits unrestricted use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original paper is accurately cited

Language selection
Open Access Statement
345 Open access declaration can be found on this page

Information about copyright 345 Teaching Innovations are licensed with Creative Commons Attribution License (CC BY 4.0). Information about copyright can be found on this page.
Open Access Journal
345
Indexed by
345 This journal was approved on 2018-01-22 according to ERIH PLUS criteria for inclusion. Download current list of ERIH PLUS approved journals.
Indexed by
345 University of Belgrade, Teacher Education Faculty has entered into an electronic licensing relationship with EBSCO Information Services, the world's most prolific aggregator of full text journals, magazines and other sources. The full text of Teaching Innovations / Inovacije u nastavi is available now on EBSCO's international research databases.
Indexed by
345
Ethics statement
345 Publication ethics and publication malpractice statement can be found on this page.
Follow Teaching Innovations
345   345   345