Хуманистичка димензија педагошке футурологије

Ненад Г. Сузић, Универзитет у Бањој Луци, Филозофски факултет, Босна и Херцеговина, Република Српска, имејл: nenad_szc@yahoo.com

Иновације у настави, XXIX, 2016/3, стр. 1–15

doi:10.5937/inovacije1603001S

| PDF | | Extended summary PDF |

 

Резиме: У овом раду аутор образлаже низ хуманих димензија или компонената педагошке футурологије, уз неке заблуде: образовање по поруџбини друштва, педагошка футурологија, хуманистичко васпитање, учити за живот, а не за школу, хуманистичка будућност педагогије, хуманистичка димензија рада у будућности и компетенције човјека будућности. Свака од ових компонената разложена је и анализирана с обзиром на хуманистичку димензију педагошке футурологије. Конкретно, „образовање по поруџбини друштва“ вриједило је за индустријско доба. Данас, када се рад помјера у слободно вријеме, када је све мање нужда, образовање за радно мјесто или „по поруџбини друштва“ постаје излишно и чиста заблуда.  Слично је и са савременом тезом о „друштву знања“, јер је то утопијска фраза која одговара онима којима требају људи који много знају, али имају низак ниво самосвијести, те се њима  ако може манипулисати. Аутор овдје даје и једну хуманистичку дефиницију рада коју не можемо наћи у савременој литератури, а која може задовољити хумане критеријуме дефинисања. Осим тога, у раду је дата и пројекција компетенција човјека будућности. Све то може послужити извођењу циљева васпитања и образовања као и конципирању тратегије развоја образовања у будућности.

Кључне ријечи: хуманизам, друштво знања, компетенције, учење учења, хумани рад.

Summary: In this paper, the author discusses a sequence of humanistic dimensions or components of the pedagogical futurology, with some kinds of fallacy: education according to the societies’ requirements, pedagogical futures, and humanistic dimension of the work in the future and competencies of a man of the future. Each of these competencies was differentiated and analysed  considering the humanistic dimension of pedagogical futurology. Precisely speaking “education for the societies’ requirements“was valid in the industrial time. Today, when work is prolonged into the free time, when it is less and less a necessity, education for the working position or “for the societies’ requirements“, becomes pure fallacy. It is similar with the contemporary thesis about  “society of knowledge“, because it is a utopian phrase, which suits those who need people with lots of knowledge, but have low level of self-consciousness, so they can be easily manipulated. The author gives a humanistic definition of work which cannot be found in contemporary literature, and which can satisfy human criteria of defining. Apart from this, we gave a projection of the future man’s competencies in the paper. All of this can contribute to performing tasks of pedagogical and educational work as well as crating strategies of developing education for the future.

Key words: humanism, society of knowledge, competencies, learning, human work.

Литература

  • Allport, G. W. (1961). Pattern and growth of personality. New York: Holt, Rinehart and Winston.
  • Aristotel (1960). Politika. Beograd: Kultura.
  • Carter, M., McGee, R., Taylor, B. & Williams, S. (2007). Health outcomes in adolescence: Associations with family, friends, and school engagement. Journal of Adolescence. 30, 51–62. DOI: 10.1016/j.adolescence. 2005.04.002
  • Csikszentmihalyi, M. (1997). Finding flow: The psychology of engagement with everyday life. New York: Basic Books.
  • Elklit, A. (1991). Univerzitetska nastava kao propovjedni ritual – terenska studija. U: Nedeljković, Č. i Nedeljković, S. (ur.). Putevi obrazovanja – strana iskustva (189– 202). Beograd: Saša Nedeljković.
  • Fisch, K., McLeod, S. & Brenman, J. (2011). Jeste li znali? Retrieved February 10, 2011 from: YouTube.
  • Flanders, N. A. (1970). Analyzing teaching behavior. Reading, MA: Addison & Wesley.
  • Goleman, D. (1998). Working with emotional intelligence. New York: Bantam Books.
  • Greenspan, S. I. & Benderly, B. L. (1997). The growth of the mind and the endangered origins of intelligence. Reading, Massachusetts: Perseus Books.
  • Hegel, G. W. F. (1822/2011). Lectures on the philosophy of world history, Vol. I: Manuscripts of the introduction and the lectures of 1822–1823. Brown, R. F. & Hodgson, P. C. (Еds.). Oxford: Oxford University Press.
  • Hitsch, E. D. (1996). The schools we need and why we don’t have them. New Yok: Doubleday.
  • Inglehart, R., Foa, R., Peterson, C. & Welzel, C. (2011). Development, freedom, and rising happiness: A global perspective (1981–2007). Perspectives on Psychological Science. 3 (4), 264–285. DOI: 10.1111/j.1745-6924.2008.00078.x
  • Lasch, C. (1995). The revolt of the elites and the Betrayal of democracy. New York: W. W. Norton & Company.
  • Niemiec, C. P. & Ryan, R. M. (2009). Autonomy, competence, and relatedness in the classroom: Applying self-determination theory to educational practice. Theory and Research in Education, 7 (2), 133–144. DOI: 10.1177/1477878509104318
  • Orkibi, H., Ronen, T. & Assoulin, N. (2014). The subjective well-being of Israeli adolescents attending specialized school classes. Journal of Educational Psychology. 106 (2), 515–526. DOI: 10.1037/a0035428
  • Park, S., Holoway, S. D., Arendtsz, A., Bempechat, J. & Li, J. (2012). What makes students engaged in learning? A time-use study of within- and between-individual predictors of emotional engagement in low-performing high schools. Journal of Youth and Adolescence. 41 (2), 390–401. DOI: 10.1007/s10964-011-9738-3
  • Patterson, O. (1980). Language, ethnicity, and change. Journal of basic Writing. 3 (1), 62–73.
  • Pedagoška enciklopedija 2 (1989). Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva.
  • Pеdаgоški lеksikоn (1996). Bеоgrаd: Zаvоd zа udžbеnikе i nаstаvnа srеdstvа.
  • Reyes, M. R., Brackett, M. A., Rivers, S. E., White, M. & Salovey, P. (2012). Classroom emotional climate, student engagement, and academic achievement. Journal of Educational Psychology. 104 (3), 700–712. DOI:10.1037/a0027268
  • Skatkin, M. N., Kostjaskin, E. G. (1982). Predviđanja o evoluciji škole u SSSR. U: Bogovac, T. (ur.) Perspektive obrazovanja (85–101). Bеоgrаd: Zаvоd zа udžbеnikе i nаstаvnа srеdstvа.
  • Skiner, B. F. (1969). Nauka i ljudsko ponašanje. Cetinje: Obod.
  • Suzić, N. (2001). Sociologija obrazovanja. Srpsko Sarajevo: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva.
  • Suzić, N. (2005). Pedagogija za XXI vijek. Banja Luka: TT-Centar.
  • Suzić, N. (2006). Simеdоniја izmеđu kulturе i оbrаzоvаnjа. U: Branković, D. (ur.) Kulturа i оbrаzоvаnjе (7–29). Bаnjа Lukа: Filоzоfski fаkultеt.
  • Suzić, N. (2009). SWOT-аnаlizа u funkciјi unаprеđеnjа kvаlitеtа rаdа nаstаvnikа. Nаšа škоlа. 1–2, 41–68.
  • Suzić, N. (2010). Glоbаlnо nаsuprоt nаciоnаlnоm vаspitаnju: lаžnа dilеmа. U: Denić, S. (ur.) Моgućnоst nаciоnаlnоg vаspitаnjа u vrеmе glоbаlizаciје (51–66). Vrаnjе: Učitеlјski fаkultеt.
  • Suzić, N. (2012). Futurоlоgiја u pеdаgоgiјi i sоciјаlnim nаukаmа. Bаnjа Lukа: ЕKТОS.
  • Šindić, A., Suzić, N. (2010). Emocionalno opismenjavanje predšolskih otrok: prikaz eksperimentalnega raziskovanja. U: Hočevar, A. i Mažgon, J. (ur.) Mednarodna znanstvana konferenca Opismenjavanje učenk in učencev, pismenost mladih in odraslih – vprašanja, dileme, rešitve (50–62). Žalec, Slovenija: Zveza društev pedagoških delavcev Slovenije.
  • Toffler, A. (1970). Future shock. New York: Bantam Books.
Language selection
Open Access Statement
345 Open access declaration can be found on this page

Information about copyright 345 Teaching Innovations are licensed with Creative Commons Attribution License (CC BY 4.0). Information about copyright can be found on this page.
Open Access Journal
345
Indexed by
345 This journal was approved on 2018-01-22 according to ERIH PLUS criteria for inclusion. Download current list of ERIH PLUS approved journals.
Indexed by
345 University of Belgrade, Teacher Education Faculty has entered into an electronic licensing relationship with EBSCO Information Services, the world's most prolific aggregator of full text journals, magazines and other sources. The full text of Teaching Innovations / Inovacije u nastavi is available now on EBSCO's international research databases.
Indexed by
345
Ethics statement
345 Publication ethics and publication malpractice statement can be found on this page.
Follow Teaching Innovations
345   345   345