Age related factors and L2 learning. Implications for selecting an appropriate L2 programme

Marijana P. Cerović, PhD,  University of Montenegro, Faculty of Philosophy, Nikšić, e-mail: cmarijana_2000@yahoo.com

Иновације у настави, XXVII, 2014/4, стр. 81–85

doi:10.5937/inovacije1404081C

|PDF|

 

Abstract: Th is paper has been inspired by Dimroth and Stephany’s longitudinal study (Dimroth, 2008) on the acquisition of German by two Russian girls, members of diff erent age groups (8 and 14). Both girls were subjected to the same type of second language program called ‘submersion and withdrawal’, but showed diff erent progress. Whilst the 8-year old became fl uent in German, the 14-year old had diffi culty expressing herself in her second language. Th is paper considers various theoretical approaches and research fi ndings in order to account for the diff erences between the two learners. By all accounts there may be no single factor responsible for their individual success rates.

Key words: ‘submersion and withdrawal’, L2, language acquisition, language learners.

Фактори узраста и учење страног језика – поуке при бирању одговарајућег програма страног језика
Овај рад је инспирисан лонгитудиналном студијом К. Димрот и С. Хаберцетл (Димрот, 2008) о усвајању немачког језика од стране две младе Рускиње, које су припадале различитим старосним групама (осам и четрнаест година). Обе девојчице су биле изложене истом програму учења страног језика „Submersion and Withdrawal“, али су показивале различит напредак. Док је осмогодишњакиња постала флуентна у немачком, четрнаестогодишњакиња је имала потешкоћа да се изрази на страном језику. У овом раду се разматрају различити теоријски приступи и резултати истраживања ради објашњења разлика између два ученика. По свему судећи, не постоји само један фактор који је одговоран за индивидуално постигнуће ученица.

Кључне речи: „Submersion and Withdrawal“, страни језик, усвајање језика, ученици страног језика.

 

References:

  • Baker, C. (1993). Foundations of Bilingual Education and Bilingualism. Philadelphia: Multilingual Maters Ltd.
  • Dimroth, C. (2008). Age Eff ects on the Process of L2 Acquisition? Evidence From the Acquisition of Negation and Finiteness in L2 German. Language learning, 58(1): 117-150.
  • Garcia, O. (1997). Bilingual Education. In: Coulmas, F. (ed.). Handbook of Sociolinguistics (405-420). Oxford & Cambridge (Massachusetts): Black well Publishers Ltd.
  • Eckert, P. (1997). Age as a Sociolinguistic Factor. In: Coulmas, F. (ed.). Handbook of Sociolinguistics(151-167). Oxford & Cambridge (Massachusetts): Black well Publishers Ltd.
  • Hyltenstam, K and Abrahamson, N. (2000). Who can become native-like in a second languge? All, some, or none? Studia Linguistica, 54(2), 150-166
  • Saville-Troike, M. (1982). Th e ethnography of communication. New York: Holt, Rinehart & Winston.
  • Tabouret-Keller, A. (1997). Language and Identity. In: Coulmas, F. (ed.). Handbook of Sociolinguistics(315-326). Oxford & Cambridge (Massachusetts): Black well Publishers Ltd.

 

Избор језика
Open Access Statement
345 Open access declaration can be found on this page

Information about copyright 345 Teaching Innovations are licensed with Creative Commons Attribution License (CC BY 4.0). Information about copyright can be found on this page.
Open Access Journal
345
Индексирано у
345   This journal was approved on 2018-01-22 according to ERIH PLUS criteria for inclusion. Download current list of ERIH PLUS approved journals.
Индексирано у
345 University of Belgrade, Teacher Education Faculty has entered into an electronic licensing relationship with EBSCO Information Services, the world's most prolific aggregator of full text journals, magazines and other sources. The full text of Teaching Innovations / Inovacije u nastavi is available now on EBSCO's international research databases.
Индексирано у
345
Ethics statement
345 Publication ethics and publication malpractice statement can be found on this page.
Пратите Иновације у настави
345   345   345