Менторство као модел учења током професионалног усавршавања наставника

спец. Тања Шијаковић, Завод за унапређивање образовања и васпитања, Београд

Иновације у настави, XXVI, 2013/3, стр. 83–93

|PDF|

 

Резиме: Упркос општем месту у стручној литератури да је професија наставника изузетно сложена, а да се приближавање идеалу „доброг наставника“ тек спорадично остварује, менторство, као део праксе који би могао допринети приближавању том идеалу, код нас је ретко бивало предметом теоријских размишљања. У раду који следи менторство се посматра као укупност процеса, релација и садржаја који се дешавају током одређеног периода у коме наставник приправник и наставник ментор граде заједничко разумевање значења наставничке професије и стварају могућности за обострани професионални развој. Циљ рада јесте да расветли неке од фактора који утичу на остваривање успешног менторства у образовним установама. У том смислу, у раду је дат опис једног броја модела менторског рада, као и теорија учења на које се различити модели ослањају. У наставку су разматране могућности за реализацију менторства у образовним установама, уз наглашавање чињенице да позитивни ефекти њиховог практиковања нису датост која се по себи подразумева самом имплементацијом менторских програма, већ зависи од великог броја различитих фактора, условно груписаних у категорије економије и културе менторства.

Кључне речи: менторство, приправник, ментор, професионално усавршавање

Summary: Despite a general place in reference books that the profession of teaching is very complex, and that reaching the ideal of a “good teacher” is only sometimes realized, tutoring, as a part of praxis which can contribute to getting closer to this ideal, has rarely been a part of theoretical contemplation. In the paper which follows, tutoring is seen as a whole process, relation and contents occurring during certain period of time in which a novice teacher and a tutor teacher build mutual understanding of the meaning of the teaching profession and build possibilities for mutual professional development. Th e aim of the paper is to enlighten some factors infl uencing successful tutoring in educational institutions. In this respect, we gave in the paper the description
of a number of models of tutoring work, as well as theories of learning, which many models rely on. Further on, we are discussing possibilities for realization of tutoring work in educational institutions, stressing the fact that positive eff ects of its practicing are not given, meaning that they exist by the very implementation of tutoring work, but they depend on various factors, conditionally categorized in economy and culture of tutoring.

Key words: tutoring, novice teacher, tutor, professional development, in-service.

 

Литература:

  • Carr, R. (1999). Achieving the Future: Th e Role of Mentoring in the New Millennium. In: A Paper Prepared
    for Th e Program for the Support of Women’s Leadership and Representation (PROLEAD). Retrieved July 28,
    2012. from www.citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc
  • Hansford, B., Ehrich, L., Tennent, L. (2003). Educational Mentoring. Is it worth of eff ort? In: Education, Research
    and Perspectives, 30 (1), 42‒75.
  • Fuller, F. (1969). Concerns of Teachers. A developmental Conceptualization. In: American Educational Research,
    6, 207‒226.
  • Gordon, S., Brobeck, S. (2010). Coaching the Mentor: Facilitating Refl ection and Change. In: Mentoring and
    Tutoring, Partnership in Learning, 18 (4), 427‒447.
  • Hargreaves, A., Fullan M. (2009). Mentoring in the New Millennium. Th eory into practice, 39 (1), 50‒56.
  • Higgins, M., Kram, K. (2001). Recoceptualizing mentoring at work: a developmental network perspective.
    In: Th e academy of Management Review, 26 (2), 264‒288.
  • Ingersoll, R. M., Strong, M. (2011). Th e Impact of Induction and Mentoring Programs for Beginning Teachers:
    A Critical Review of the Research. Retrieved May 20, 2012 from http://rer.sagepub.com/content/81/2/201
  • Knowles, М. (1990). Th e Adult Learn: a neglected species. Huston: Golf Publishing.
  • Lankau, M., Scandura, T. (2002). An Investigation of Personal Learning in Mentoring Relationships: Content,
    Antecedents and Consequences. Academy of Management Journal, 45 (4), 779‒790.
  • Lindgren, U. (2006). Professional support to novice teachers by mentoring. Retrieved April 14, 2012. from
    http://www.pef.uni-lj.si/atee/978-961-6637-06-0/725-737.pdf
  • Maynard T., Furlong, J. (1995). Learning to teach and models of mentoring. In: Kerry, T., Shelton, M. A.,
    Issues in mentoring. London: Routledge.
  • Ristanović, D., Banđur, V. (2009). Mentorstvo u sistemu profesionalne prakse inicijalnog obrazovanja učitelja.
    U: Unapređenje obrazovanja učitelja i nastavnika ‒ od selekcije do prakse. Jagodina: Pedagoški fakultet.
  • Vigotski, L. (1977). Mišljenje i govor. Beograd: Nolit.

 

Избор језика
Open Access Statement
345 Open access declaration can be found on this page

Information about copyright 345 Teaching Innovations are licensed with Creative Commons Attribution License (CC BY 4.0). Information about copyright can be found on this page.
Open Access Journal
345
Индексирано у
345   This journal was approved on 2018-01-22 according to ERIH PLUS criteria for inclusion. Download current list of ERIH PLUS approved journals.
Индексирано у
345 University of Belgrade, Teacher Education Faculty has entered into an electronic licensing relationship with EBSCO Information Services, the world's most prolific aggregator of full text journals, magazines and other sources. The full text of Teaching Innovations / Inovacije u nastavi is available now on EBSCO's international research databases.
Индексирано у
345
Ethics statement
345 Publication ethics and publication malpractice statement can be found on this page.
Пратите Иновације у настави
345   345   345