Цртани филм и смрт: могућности интерпретације филма Сачекај, молим те Јелизавете Скворцове

Владимир Вукомановић Растегорац, Универзитет у Београду, Учитељски факултет,
имејл: vladimir.vukomanovic@uf.bg.ac.rs

Иновације у настави, XXVIII, 2015/4, стр. 102–113

doi:10.5937/inovacije1504102V

|PDF|

 

Резиме: Разговор на тему смрти и тумачење цртаног филма налазе се на маргинама наставних програма и наставне праксе у млађим разредима основне школе. У првом делу текста дају се аргументи зашто је разговор и о једном и о другом ванредно важан (и) у првом циклусу образовања, док се други део рада усмерава на анализу конкретног дела. Реч је о цртаном филму Подожди, пожалуй (Сачекај, молим те) Јелизавете Скворцове, који у свом фокусу има лик Смрти, а пажљивим компоновањем елемената, у чврстој спрези онога што се прича и онога како се прича, постиже снажну уметничку синтезу. Та синтеза омогућава, осим дијалога о смрти, дубљи разговор о начинима обликовања цртаног филма и о функцији његових вербалних, визуелних и аудитивних елемената.
Кључне речи: смрт, филм, млађи разреди основне школе, методика наставе српског језика.

Summary: Conversation with the topic of death and interpretation of the cartoon are marginalized of the curricula and teaching praxis in lower grades of the Primary school. In the first part of the text, there are arguments why conversation about both of them is very important in the first cycle of education, whereas the second part of the paper is focused the analysis of the cartoon. It is  Подожди, пожалуй (Wait, please) by Jelizaveta Skvorcova, which in the focus has the image of Death, and with careful composing of elements of the story and the way it is told, strong artistic  synthesis is achieved. This synthesis allows, apart from the dialogue about death, deeper conversation about the ways of moulding the cartoon and functions of its verbal, visual and audio elements.

Key words: death, film, lower grades of the primary school, Methodology of Serbian Language Teaching.

 

Извори

  • Babit, N. (2004). Večiti Takovi. Beograd: Dereta.
  • Despotović, P. (1865). Neven – pesme za decu. Sombor: Štamparija A. Vagnera i drugara.
  • Đorđević, D. (2009). Nije lako biti dete. Beograd: ZZU.
  • Gijo, R. (1999). Bela griva. Beograd: ZZUNS.
  • Popović, M. (1879). Mali Steva. U: Blagojević, J. (ur.). Golub – list za srpsku mladež, 1 (2). Sombor: Knjižara Milivoja Karakaševića.
  • Radović, D. (2010). Poziv na putovanje. Beograd: ZZU.
  • Skvorcova, E. (2002). Podoždi, požaluй. Posećeno 4. 4. 2015. godine na: https://www.youtube.com/watch?v=qF0W-_1AxFg.
  • Sundečić, J. (1856). Nizъ dragocѣnogъ bisera ili Duhovne i moralne pѣsme za dѣcu. Zadar: Knьigopečatnьa Br. Battara.
  • Vajt, E. B. (1989). Šarlotina mreža. Tuzla: Univerzal.
  • Zmaj, Jovanović, J. (1969). Dečje pesme. Novi Sad: Matica srpska.

 

Литература

  • Astuti, R. (2011). Death, Ancestors, and the Living Dead: Learning without Teaching in Madagascar. In: Talwar, V., Harris, P. and Schleifer, M. (Ed.). Children‘s Understanding of Death –  From Biological to Religious Conceptions (1–11). Cambridge: Cambridge University Press.
  • Babac, M. i sar. (1993). Leksikon filmskih i televizijskih pojmova. Beograd: Naučna knjiga – Univerzitet umetnosti.
  • Beit-Hallahmi, B. (2011). Ambivalent Teaching and Painful Learning: Mastering the Facts of Life. In: Talwar, V., Harris, P. and Schleifer, M. (Ed.). Children‘s Understanding of Death – From   Biological to Religious Conceptions (41–60). Cambridge: Cambridge University Press.
  • Diklić, Z. (1989). Lik u književnoj, scenskoj i filmskoj umjetnosti: metodički aspekti. Zagreb: Školska knjiga.
  • Holland, J. (2001). Understanding Children‘s Experiences of Parental Bereavement. London and New York: Jessica Kingsley Publishers.
  • Ilić, P. (2006). Srpski jezik i književnost u nastavnoj teoriji i praksi – metodika nastave. Novi Sad: Zmaj.
  • Lazar, A., Torney-Purta, J. (1991). The Development of the Subconcepts of Death and Dyingin Young Children: A Short-Term Longitudinal Study. Child Development, 62/6, 1321–1333.
  • Mahon, M. (2011). Death in the Lives of Children. In: Talwar, V., Harris, P. and Schleifer, M. (Ed.). Children‘s
    Understanding of Death – From Biological to Religious Conceptions (61–97). Cambridge: Cambridge University
    Press.
  • Matthews, G. (1994). The Philosophy of Childhood. Cambridge: Harvard University Press.
  • Milatović, V. (2014). Metodika nastave srpskog jezika i književnosti – u mlađim razredima osnovne škole. Beograd: Učitelјski fakultet.
  • Milenković, S. (1999). Nastava filma u mlađim razredima osnovne škole. Metodička praksa, 1–2, (78–88).
  • Mrkalј, Z. (2011). Na časovima srpskog jezika i književnosti. Beograd: ZZU.
  • NP (2004). Pravilnik o nastavnom planu i programu za prvi i drugi razred osnovnog obrazovanja i vaspitanja. Prosvetni glasnik (2–10), 2004/10. Beograd: Službeni glasnik RS.
  • NP (2005). Pravilnik o nastavnom planu i programu za prvi, drugi, treći i četvrti razred osnovnog obrazovanja i vaspitanja i nastavnom programu za treći razred osnovnog obrazovanja i  vaspitanja. Prosvetni glasnik (2–9), 2005/1. Beograd: Službeni glasnik RS.
  • NP (2006). Pravilnik o nastavnom programu za četvrti razred osnovnog obrazovanja i vaspitanja. Prosvetni glasnik (4–13), 2006/3. Beograd: Službeni glasnik RS.
  • Pavlović, Ž. (2010). Film u školskim klupama (pledoaje i praktična uputstva za uvođenje filma u školu kao nastavnog predmeta). Beograd – Niš: 3D+, NKC.
  • Pjanić, R. (2006). Film u nastavi maternjeg jezika (bosanskog, hrvatskog, srpskog). Sarajevo: Svjetlost, ZZUNS.
  • Radovanović, B. (1999). Filmska kultura u nastavi srpskog jezika. Metodička praksa, 1–2, 89–92.
  • Roter Blagojević, M. (2015). Film. U: Pijanović, P. (ur.). Leksikon obrazovnih termina (859–860). Beograd: Učitelјski fakultet.
  • Smilјković, S., Milinković, M. (2010). Metodika nastave srpskog jezika i književnosti. Vranje – Užice: Učitelјski fakultet u Vranju, Učitelјski fakultet u Užicu.
  • Smith, S. (1999). The Forgotten Mourners. London and Philadelphia: Jessica Kingsley Publishers.
  • Speece, M., Brent, S. (1984). Children‘s Understanding of Death: A Review of Three Components of a Death Concept. Child Development, 55 (5), 1671–1686.
  • Talwar, V. (2011). Talking to Children about Death in Educational Settings. In: Talwar, V., Harris, P. and Schleifer, M. (Ed.). Children‘s Understanding of Death – From Biological to Religious  Conceptions (98–115). Cambridge: Cambridge University Press.
  • Težak, S. (1990). Metodika nastave filma na općeobrazovnoj razini. Zagreb: Školska knjiga.
  • Turner, M. (2005). Someone Very Important Has Just Died. London and Philadelphia: Jessica Kingsley Publishers.
  • Vican, D., Milanović Litre, I. (2006). Nastavni plan i program za osnovnu školu. Zagreb: Ministarstvo znanosti, obrazovanja i športa.
  • Vrabec, M. (1959). Filmska umjetnost i škola. Sarajevo: ZZUNS.

 

Избор језика
Open Access Statement
345 Open access declaration can be found on this page

Information about copyright 345 Teaching Innovations are licensed with Creative Commons Attribution License (CC BY 4.0). Information about copyright can be found on this page.
Open Access Journal
345
Индексирано у
345   This journal was approved on 2018-01-22 according to ERIH PLUS criteria for inclusion. Download current list of ERIH PLUS approved journals.
Индексирано у
345 University of Belgrade, Teacher Education Faculty has entered into an electronic licensing relationship with EBSCO Information Services, the world's most prolific aggregator of full text journals, magazines and other sources. The full text of Teaching Innovations / Inovacije u nastavi is available now on EBSCO's international research databases.
Индексирано у
345
Ethics statement
345 Publication ethics and publication malpractice statement can be found on this page.
Пратите Иновације у настави
345   345   345