Од моралног ка јуначком − Одређење жанра епска песма у програмима и читанкама за разредну наставу
др Валерија Јанићијевић, Универзитет у Београду, Учитељски факултет, имејл: valerija.janicijevic@uf.bg.ac.rs
doi:10.5937/inovacije1504054J
|PDF|
Резиме: Народна епска песма је један од најзначајнијих жанрова српске књижевности у којем се лепота књижевног израза укрстила са колективним народним памћењем. У раду се анализује њено присуство у разредној настави, теоријско одређење кроз дефиниције, као и усмеравање ученика у питањима и задацима у методичкој апаратури на битне жанровске одлике. У разредној настави, у складу са узрастом ученика, дате су три нетипичне, краће песме („Марко Краљевић и орао“, „Марко Краљевић и бег Костадин“ и „Стари Вујадин“) у чијем се средишту налазе морални подвизи, али је истовремено и појам епска песма представљен на нетипичан начин и, може се рећи, очишћен од неких својих битних својстава. Методичка апаратура и жанровска објашњења у читанкама, уз све недостатке на које се у раду указује, знатно превазилазе програмска усмерења.
Кључне речи: епска песма, јуначка песма, десетерац, настава, наставни програм, читанка, методичка апаратура.
Summary: Folk epic poem is one of the most important genres of Serbian literature in which beauty of literally expression is interwoven with collective folk memory. In the paper, we are analyzing its presence in the first cycle of primary education, theoretical determination through definitions and directing students towards questions and tasks in methodological apparatus at significant genre features. In class teaching, in accordance with the students’ age, there are three atypical short poems given (Marko Kraljevic and the Eagle, Marko Kraljevic and Beg Kostadin and Old Vujadin) in which focus there are moral deeds and at the same time the term epic poem is represented in an atypical way, and it can be said, purified from some of its significant features. Methodological apparatus and genre explanations in readers, with all failures represented in the text, significantly overcome curricular directions.
Key words: epic poem, heroic poem, decasyllabic, teaching, curriculum, reader, methodological apparatus.
Литература
- Deretić, J. (2000). Srpska narodna epika. Beograd: Filip Višnjić.
- Janićijević, V. (2007). Rodovi i vrste u nastavi književnosti (u mlađim razredima osnovne škole). Beograd: Učiteljski fakultet.
- Lešić, Z. (2010). Teorija književnosti. Beograd: Službeni glasnik.
- Milatović, V. (2011). Metodika nastave srpskog jezika i književnosti (u razrednoj nastavi). Beograd: Učiteljski fakultet.
- Pavlović, M. (2000). Ogledi o narodnoj i staroj srpskoj poeziji. Beograd: Prosveta.