Савремена настава руског језика струке: проблеми и перспективе

Маријана Н. Папрић, Универзитет у Београду, Учитељски факултет, имејл: marijana.papric@uf.bg.ac.rs
Иновације у настави, XXXI, 2018/1, стр. 43–57

| PDF | | Extended summary PDF |
doi: 10.5937/inovacije1801043P

 

Резиме: У раду су представљени резултати критичке анализе актуелног стања наставе руског језика као језика струке на друштвено-хуманистичким факултетима у Србији. Настава руског језика струке сагледава се као систем међусобно повезаних и добро организованих компоненти наставног процеса, при чему се указује на проблеме функционисања појединих компоненти у самом систему, али и на специфичне проблеме у функционисању система наставе у целини. Проблематика која је предмет истраживања сагледана је из двају аспеката: теоријско-концепцијског и евалуационог. Теоријско-концепцијски аспекат обухвата научнотеоријску и методолошку заснованост система наставе руског језика струке на високошколском нивоу, као и покушај конструисања оптималног модела наставе језика струке за друштвено-хуманистички профил. Евалуациони аспекат подразумева анализу и процену актуелног стања у датој области, вредновање и кориговање важећих нормативних докумената, уџбеника и приручника за руски језик у поменутом профилу. Резултати истраживања показали су да актуелно стање наставе руског језика струке на друштвено-хуманистичким факултетима у Србији у многим својим аспектима захтева корекције и допуне, стога предлози, сугестије и концепцијска решења која су понуђена у раду имају за циљ да побољшају актуелно стање и унапреде постојећи модел наставе језика струке на датим факултетима.

Кључне речи: руски језик струке, настава руског језика, методика наставе руског језика, уџбеник, курикулум.

 

Summary: This paper presents the results of a critical analysis of the current status of teaching Russian for Specific Purposes (RSP) at the faculties of the Humanities and Social Sciences in Serbia. Teaching Russian for Specific Purposes is viewed as a system of inter-connected and well-organized components of the teaching process, with a special emphasis being placed on the functioning of individual components within the system and the particularities in the functioning of the teaching process as a whole. The issues which are the topic of the research have been analysed from the theoretical-conceptual and the evaluation-based perspectives. The former perspective encompasses the scientific, theoretical and methodological bases of the system of teaching Russian for Specific Purposes at tertiary level, and represents an attempt at constructing an optimal model of teaching Russian for Specific Purposes in the area of the Humanities and Social Sciences. The latter aspect includes the analysis and evaluation of the current state in the given area, as well as the evaluation and correction of the valid normative ocuments and Russian language textbooks and reference books for the given educational profile. The results of the research have shown that the current status of Russian for Specific Purposes at Serbian faculties of Social Sciences and the Humanities requires multiple corrections and improvement. Therefore, the suggestions and conceptual solutions offered in this paper aim at improving the current status and the existing ways of teaching the language for specific purposes at the above-mentioned faculties.

Keywords: Russian for Specific Purposes, Russian language teaching, Russian language teaching methodology, textbook, curriculum.

 

Литература

  • Almabekova, O. A. (2012). Izmenenie celeй pri obučenii professionalьno-orientirovannomu inostrannomu яzыku v usloviяh novogo socialьnogo zakaza. Fundamentalьnыe issledovaniя. 3–3, 548–552. Retrieved June 25, 2015. from: http://cyberleninka.ru/article/n/izmenenie-tseley-pri-obuchenii-professionalno-orientirovannomu-inostrannomu-yazyku-v-usloviyah-novogo-sotsialnogo-zakaza.
  • Andreeva, M. A. (2012). Ličnostь prepodavatelя vuza kak faktor formirovaniя obщekulьturnыh i professionalьnыh kompetenciй buduщih specialistov. In: Ahmetova, G. D. (ed.). Teoriя i praktika obrazovaniя v sovremennom mire (304–306). Meždunarodnaя zaočnaя naučnaя konferenciя Teoriя i praktika obrazovaniя v sovremennom mire, fevralь 2012. Sankt-Peterburg: Renome.
  • Azimov, Э. G. & Щukin, A. N. (2009). Novый slovarь metodičeskih terminov i ponяtiй (teoriя i praktika obučeniя яzыkam). Moskva: IKAR.
  • Belяev, B. V. (1965). Očerki po psihologiii obučeniя inostrannыm яzыkam. Moskva: Prosveщenie.
  • Damljanović, D. (2000). Ruski jezik u Srbiji: udžbenici do 1941. godine. Beograd: Filozofski fakultet.
  • Damlяnovič, D. (2009). Iz istorii obučeniя inostrannыm яzыkam s učetom specialьnosti. U: Vučo, J., Ignjačević, А. i Mirić, М. (ur.). Jezik struke: teorija i praksa (43–51). Prva međunarodna konferencija Jezik struke: teorija i praksa, 31. 1–2. 2. 2008. Beograd: Univerzitet u Beogradu.
  • Gluhiй, Я. A. & Rostovceva, V. M. (2011). Obučenie яzыku specialьnosti v kontekste razvitiя professionalьnыh kompetenciй. Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo pedagogičeskogo universiteta. 6, 104–107. Retrieved May 24, 2015. from: http://cyberleninka.ru/article/n/obuchenie-yazyku-spetsialnosti-v-kontekste-razvitiya-professionalnyh-kompetentsiy.
  • Homutova, T. N. (2007). Яzыk dlя specialьnыh celeй (LSP): voprosы teorii. Vestnik Юžno-Uralьskogo gosudarstvennogo  niversiteta. Seriя: Lingvistika. 15 (87), 55–62. Retrieved April 16, 2015. from: http://cyberleninka.ru/article/n/yazyk-dlya-spetsialnyh-tseley-lsp-voprosy-teorii.
  • Končarević, K. (1996). Nastava stranog jezika na filološkim studijama: teorija i praksa. Beograd: Filološki fakultet.
  • Paprić, M. (2015). Produktivne i receptivne kompetencije u kurikulumima za ruski jezik na fakultetima društveno-humanističkog profila. Slavistika, XIX, 359-364.
  • Paprić, M. (2016а). Nastava stranog (ruskog) jezika struke kao faktor profesionalnog razvoja nastavnika i vaspitača. U: Ristić, M. i Vujović, A. (ur.). Didaktičko-metodički pristupi i strategije – podrška učenju i razvoju dece (308–320). Međunarodni naučni skup Didaktičko-metodički pristupi i strategije – podrška učenju i razvoju dece, 20. 11. 2015. Beograd: Učiteljski fakultet. Posećeno 20. maja 2017. godine na: http://www.uf.bg.ac.rs/wp-content/uploads/2016/12/didakticko.pdf.
  • Paprić, M. (2016b). Leksika u udžbenicima ruskog jezika struke za društveno-humanistički profil. Russkiй яzыk kak inoslavяnskiй. VIII, 106–116.
  • Passov, E. I. (1989). Osnovы kommunikativnoй metodiki obučeniя inoяzыčnomu obщeniю. Moskva: Russkiй яzыk.
  • Perkučin, S. (2010). Dijahronijske discipline u visokoškolskoj nastavi rusistike u srpskoj govornoj i sociokulturnoj sredini (magistarski rad). Novi Sad: Filozofski fakultet Univerziteta u Novom Sadu.
  • Prica, M. (1996). Obrazovanje kadrova za nastavu stranog stručnog jezika. U: Vinaver, N. (ur.). Strani jezik struke: zbornik radova (67–70). Peto savetovanje nastavnika stranih jezika nefiloloških fakulteta Strani jezik struke, 3–4. 6. 1995. Beograd: Udruženje univerzitetskih profesora i naučnika Srbije, Saobraćajni fakultet Univerziteta u Beogradu.
  • Radić-Bojanić, B., Votls, I. (2009). Uloga interneta u obrazovanju nastavnika. U: Vučo, J., Ignjačević, А. i Mirić, М. (ur.). Jezik struke: teorija i praksa (565–573). Prva međunarodna konferencija Jezik struke: teorija i praksa, 31. 1–2. 2. 2008. Beograd: Univerzitet u Beogradu.
  • Raičević, V. (2009). Metodičke karakteristike kontingenta učenika kao osnova individualizacije nastave stranog jezika. U: Vučo, J. i Milatović, B. (ur.). Individualizacija i diferencijacija u nastavi jezika i književnosti (78–83). Međunarodni naučni skup Individualizacija i diferencijacija u nastavi jezika i književnosti, 19–20. 6. 2008. Nikšić: Univerzitet Crne Gore, Filozofski fakultet.
  • Rogačeva, I. P. (1988). Sistema faktorov, obespečivaющaя motivaciю v učebnom processe. Russkiй яzыk za rubežom. 4, 71–75.
  • Šain, R. (2009). Koliko LSP nastavnik treba da poznaje materiju struke. U: Vučo, J., Ignjačević, А. i Mirić, М. (ur.). Jezik struke: teorija i praksa (574–578). Prva međunarodna konferencija Jezik struke: teorija i praksa, 31.1–2. 2. 2008. Beograd: Univerzitet u Beogradu.
  • Vяtюtnev, M. N. (1984). Teoriя učebnika russkogo яzыka kak inostrannogo. Moskva: Russkiй яzыk.
  • Zimnяя, I. A. (1991). Psihologiя obučeniя inostrannыm яzыkam v škole. Moskva: Prosveщenie.

 

Copyright © 2018 by the authors, licensee Teacher Education Faculty University of Belgrade, SERBIA. This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License (CC BY 4.0) (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/), which permits unrestricted use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original paper is accurately cited.

Избор језика
Open Access Statement
345 Open access declaration can be found on this page

Information about copyright 345 Teaching Innovations are licensed with Creative Commons Attribution License (CC BY 4.0). Information about copyright can be found on this page.
Open Access Journal
345
Индексирано у
345   This journal was approved on 2018-01-22 according to ERIH PLUS criteria for inclusion. Download current list of ERIH PLUS approved journals.
Индексирано у
345 University of Belgrade, Teacher Education Faculty has entered into an electronic licensing relationship with EBSCO Information Services, the world's most prolific aggregator of full text journals, magazines and other sources. The full text of Teaching Innovations / Inovacije u nastavi is available now on EBSCO's international research databases.
Индексирано у
345
Ethics statement
345 Publication ethics and publication malpractice statement can be found on this page.
Пратите Иновације у настави
345   345   345