Утицај примене информатичко-развијајуће наставе на знања ученика у области Природе и друштва

Љиљана Г. Бујишић, Универзитет у Београду, Факултет за образовање учитеља и васпитача, Београд, Србија, имејл: ljiljana.bojanic@uf.bg.ac.rs
Иновације у настави, XXXVIII, 2025/2, стр. 83–95

| PDF | | Extended summary PDF |
DOI: 10.5937/inovacije2502083B

 

Резиме: Свеобухватне промене у свету, узроковане појавом најновијих дигиталних технологија, утичу и на потребу за уношењем промена у области образовања. Потреба ученика за истраживањем, кооперативношћу, амбијентална промена учениковог одрастања, изазови нове просторне организације, као и појава дигиталних уређаја у свакодневном животу проузроковали су многобројне препоруке за промене у наставном процесу. Иако понекад постоји отпор у прихватању дигиталних технологија, задатак учитеља је да раде на развоју сопствених и ученичких вештина вишег реда, попут примењивања информација у сличним ситуацијама, анализирања, планирања, развијања критичког мишљења и слично. Коришћење Гугл учионице на часовима пружа могућност ученицима за другачији, просторно и временски независан рад, подстакнут разноврсним, интерактивним, бесплатним материјалима. Током периода пандемије вируса корона реализовано је експериментално истраживање са ученицима четвртог разреда основне школе, при чему је инструмент био тест знања. Организацијом експерименталног истраживања ученици контролне групе радили су на уобичајен начин рада, док су ученици експерименталне групе користили Гугл учионицу на часовима Природе и друштва. Циљ истраживања био је да се утврди да ли и у којој мери примена електронског учења у информатичко-развијајућој настави Природе и друштва на млађем школском узрасту утиче на усвојеност знања из те области. Након увођења новог начина рада ученици експерименталне групе показали су боља знања у оквиру наведене области, што указује да информационо-комуникационе технологије имају позитиван утицај на усвојеност знања ученика. Импликације за даља истраживања могу бити усмерене ка потенцијалним решењима олакшавања комуникације са ученицима којима српски језик није матерњи, а којих је све више, као и могућностима за примену образовних платформи за кооперацију за рад са ученицима из осетљивих група.

Кључне речи: Гугл учионица, настава Природе и друштва, пандемија, информационо-комуникационе технологије, дигиталне технологије

 

Summary: The comprehensive changes in the world, driven by the emergence of the latest digital technologies, also influence the need for changes in the field of education. The need for students to engage in research, collaboration, the environmental changes in students’ upbringing, the challenges of new spatial organization, and the presence of digital devices in everyday life have caused numerous recommendations for changes in the teaching process over the past decades. Despite potential resistance to accepting digital technology, the teacher’s role is to focus on developing both their own and students’ higher-order skills, such as applying information in similar situations, analysis, planning, and fostering critical thinking, among others. The use of Google Classroom in lessons offers students an opportunity to work differently, independently of space and time, encouraged by various interactive and free materials. During the COVID-19 virus pandemic, an experimental study was conducted with the fourth-grade students of primary schools, whereby the instrument was a test of knowledge. In our experimental research, students in the control group worked in the usual manner, while students in the experimental group used Google Classroom during Science and Social Studies lessons. The aim of the research was to determine whether and to what extent the integration of electronic learning in IT-developmental teaching of Science and Social Studies at a younger school age affects student knowledge in that field. After introducing the new method of work, the students in the experimental group demonstrated better knowledge in the given field, which indicates that information and communication technology has a positive impact on students’ knowledge acquisition. Implications for further research could focus on potential solutions for facilitating communication with students whose native language is not Serbian, as their numbers are increasing, as well as exploring the use of educational platforms for collaboration in working with students from vulnerable groups.

Keywords: Google classroom, Science and Social Studies, pandemic, information and communication technology, digital technology

 

Литература: 

  • Aleksić, D., i Kudumović, M. (2021). Savremena e-škola. Pedagoški fakultet.
  • Alagić, A. (2020). Obrazovni efekti istraživačkog rada učenika u nastavi Moje okoline. DHS, 2(11), 283–296.
  • Bakovljev, M. (1968). O procesu sticanja znanja u nastavi i misaonoj aktivizaciji učenika. Mlado pokoljenje.
  • Bruner, J. (1996). What we have learned about early learning. European early Childhood Education Research Journal, 4(1), 5–16. https://doi.org/10.1080/13502939685207811
  • Blagdanić, S. (2007). Metodičko-informatički aspekti primene interneta u pripremi i realizaciji nastave. U I. Radovanović, i B. Trebješanin (ur.). Didaktičko-metodički aspekti promena u osnovnoškolskom obrazovanju (str. 175–183). Učiteljski fakultet.
  • Brofi, Dž. (2015). Kako motivisati učenike da uče. Clio.
  • Bukvić, A. (2007). Načela izrade psiholoških testova (4. izdanje). Zavod za udžbenike.
  • Bulić, M. i sar. (2017). Utjecaj e-učenja na usvojenost ishoda učenja u nastavi Prirode i Biologije. Croatian Journal of Education, 19(2), 447–477.
  • Churches, A. (2008). Bloom’s digital taxonomy. https://www.pdst.ie/sites/default/files/BloomDigitalTaxonomy-AndrewChurches.pdf
  • Deckker, D., & Sumanasekara, S. (2025). Systematic review on AI in emotional intelligence and psychological education. EPRA International Journal of Research & Development (IJRD), 10(4), 400–414. https://doi.org/10.36713/epra21351
  • Dorocki, M. (2022). Uticaj primene hibridne nastave upotrebom Moodle platforme i PhET simulacija u fizici na učeničke performanse (neobjavljena doktorska disertacija). Univerzitet u Novom Sadu Prirodno matematički fakultet.
  • Đorđević, D. D. (1988). Razvojna psihologija. Dečje novine.
  • Ghafar, Z. N. (2023). Using Google Classroom in Education: A New Tool to Facilitate Blended Learning and Improve Student Outcomes: A Systematic Review. Middle East Resarch Journal Linguistics Literature, 3(2), 6–11. http://dx.doi.org/10.36348/merjll.2023.v03i02.001
  • Ilić Stepanović, I. i sar. (2021). Iskustva učenika IV razreda osnovne škole sa digitalnim i klasičnim testovima znanja. U V. Džinović, i T. Nikitović (ur.). Kvalitativna istraživanja kroz discipline i kontekste: osmišljavanje sličnosti i razlika (str. 50–53). Institut za pedagoška istraživanja – Institut za psihologiju.
  • Ilić, Đ. M. (2015). Didaktičko-metodička obilježja i efekti učenja i poučavanja u efektivnoj nastavi. Učenje i nastava 2, 1(2), 221‒236.
  • Krstić, D. (1980). Učenje i razvoj pedagoška psihologija. Naučna knjiga.
  • Krnjaić, Z. (2004). Izgradnja znanja i razvijanje sposobnosti kroz proces obrazovanja. U S. Milanović-Nahod, i N. Šaranović Božanović (ur.). Znanje i postignuće (str. 116–129). Institut za pedagoška istraživanja.
  • Kuzmanović, D. (n. d.). Vreme ispred ekrana. Fondacija Propulsion Fond. https://ceo.edu.rs/wp-content/uploads/2022/02/Vreme-ispred-ekrana-%E2%80%93-mladi-osnovci.pdf
  • Kirksekiz, A., & Kol, S. (2023). Bibliometric Analysis of Early Childhood Education Studies on The Theme of Robotic Coding from A Developmental Perspective. International Journal of Educational Research Review, 8(4), 879–888. https://doi.org/10.24331/ijere.1328910
  • Laketa, S. (2016). Motivisanost učenika za elektronsko učenje ispitivanjem efekta savremene interpretacije narodne epske pesme. Obrazovna tehnologija, 2(3), 161–176.
  • Lalić, B., i sar. (2017). Elektronsko učenje. U V. Katić (ur.). Trendovi razvoja Položaj visokog obrazovanja i nauke u Srbiji (str. 130–135). Fakultet tehničkih nauka.
  • Marinković, M. M., & Arsić, M. J. (2024). Teachers’ digital competence and the dimension of creating and using digital learning materials. In: D. Mandić, S. Blagdanić, i I. Nikolić (Ed.). Education Through the COVID-19 Pandemic (pp. 323–338). University of Belgrade – Faculty of Education.
  • Mandić, P. D. (2024). A New Paradigm of Education and Potentials of Artificial Intelligence. Progress, 5(2), 71–84.
  • Mandić, D., Miščević, G., & Bujišić, Lј. (2024). Evaluating the quality of responses generated by ChatGPT. The Methodology Theory and Practice, 27(1), 5–19. https://doi.org/10.5937/metpra27-51446
  • Moanes, T. H. (2022). Teaching elementary school pupils how to code – Design and delivery of a programming course. In Proceedings of the New Perspectives in Science Education Conference (11th ed.). Filodiritto Editore.
  • Miščević Kadijević, G. (2011). Uticaj kooperativne nastave prirode i društva na kvalitet znanja učenika. Učiteljski fakultet.
  • Ninković Olić, S., i sar. (2021). Karakteristike platforme Google učionica u kombinovanoj nastavi hemije: perspektivа učenika. Pedagoška stvarnost, 67(2), 160–174.
  • Novković-Cvetković, B. (2017). Inovativni modeli rada u nastavi u funkciji unapređivanja nastavnog procesa. Godišnjak Pedagoškog fakulteta u Vranju, 8(1), 177–190.
  • Poljak, V. (1982). Didaktika. Školska knjiga.
  • Rot, N. (1971). Opšta psihologija. Zavod za izdavanje udžbenika Socijalističke Republike Srbije.
  • Rakić, B. (1970). Motivacija i školsko učenje. Zavod za izdavanje udžbenika.
  • Ruso, Ž. Ž. (1989). Emil ili o vaspitanju. KUIZ Estetika.
  • Ristić, J., et al. (2022). The empowered teacher for the META future. In GCD4FE: The Global Competition on Design for Future Education (pp. 160–169). Beijing Normal University, UNESCO IITE, Smart Learning Institute of Beijing Normal University. From https://www.researchgate.net/publication/366596632_xiangmu_17_The_empowered_teacher_for_the_META_future_2022_nianquanqiuweilaijiaoyushejidasaixueshengsaidaojinjiang_
    tuanduimingchengThe_empowered_teachers
  • Ristić, M., i Mandić, D. (2017). Obrazovanje na daljinu. Učiteljski fakultet.
  • Ristić, M., i Radovanović, I. (2013). Internet u obrazovanju: pedagoški aspekti primene interneta u nastavi. Učiteljski fakultet.
  • Rukmana, G. W. (2021). Students’ Perception toward the Use of Google Classroom as Teaching and Learning English Media for EFL Students. Journal of Educational Study, 1(3), 191–199. https://doi.org/10.36663/joes.v1i3.167
  • Setiawan, F., et al. (2021). The implementation on using Google Classroom for online learning for elementary school teachers. Comserva, 1(5), 173–177. https://doi.org/10.36418/comserva.v1i5.27.
  • Shaharanee, N. M. I., et al. (2016). Google classroom as a tool for active learning. Journal of Telecommunication, electronic and computer engineering, 8(10), 5–8.
  • Stanojlović, S., i Mandić, D. (2018). Hipermediji u nastavi i učenju. Učiteljski fakultet.
  • Spasenović, V. (1998). Didaktičko-logičke karakteristike znanja. Nastava i vaspitanje, 47(4), 583–602.
  • Stojaković, P. (1985). Psihološki problemi instrukcije i učenja u nastavi. Svijetlost.
  • Strategija razvoja obrazovanja Srbije do 2030. godine (2020). Ministarstvo prosvete.
  • Tomić, B., i sar. (2019). Mobilne aplikacije u vanučioničkoj nastavi prirode i društva. Metodička teorija i praksa, 13(1), 195–216.
  • Trebješanin, B. (2009). Motivacija za učenje. Učiteljski fakultet.
  • UNESCO (2016). Education 2030: Incheon Declaration and Framework for Action for the implementation of Sustainable Development Goal 4: Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning. UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000245656.
  • Vigotski, S. L. (1972). Istorijski razvoj ponašanja čoveka. U B. Kuzmanović, S. Radović, i T. Babić (ur.). Kognitivni razvoj deteta (str. 39–46). Savez društava psihologa SR Srbije.
  • Vilotijević, M. (2001). Didaktika 3, organizacija nastave. BH most.
  • Vilotijević, M. (2016). Teorijska shvatanja i modeli informatičko-razvijajuće nastave. Naša škola, 1(2), 7–22.
  • Vilotijević, M., i Vilotijević, N. (2016). Modeli razvijajuće nastave I. Učiteljski fakultet.
  • Vilotijević, M., i Mandić, D. (2016). Informatičko-razvijajuća nastava u efikasnoj školi. Srpska akademija obrazovanja – Učiteljski fakultet.
  • Vlahović, M. B. (2020). Obrazovanje u društvu umreženog znanja. Srpska akademija obrazovanja.
  • Zaulda, L. G., & Asiri, S. M. (2024). Factors affecting the learning process among intermediate pupils at Austrias Elementary School, MBHTE-Sulu. Journal of Education and Academic Settings, 1(1), 1–17. https://doi.org/10.62596/9ry5mk08

Copyright © 2025 by the publisher Faculty of Education, University of Belgrade, SERBIA. This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License (CC BY 4.0) (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/), which permits unrestricted use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original paper is accurately cited.

Избор језика
Open Access Statement
345 Open access declaration can be found on this page

Information about copyright 345 Teaching Innovations are licensed with Creative Commons Attribution License (CC BY 4.0). Information about copyright can be found on this page.
Open Access Journal
345
Индексирано у
345   This journal was approved on 2018-01-22 according to ERIH PLUS criteria for inclusion. Download current list of ERIH PLUS approved journals.
Индексирано у
345 University of Belgrade, Teacher Education Faculty has entered into an electronic licensing relationship with EBSCO Information Services, the world's most prolific aggregator of full text journals, magazines and other sources. The full text of Teaching Innovations / Inovacije u nastavi is available now on EBSCO's international research databases.
Индексирано у
345
Ethics statement
345 Publication ethics and publication malpractice statement can be found on this page.
Пратите Иновације у настави
345   345   345