Методичка функционалност компоненaтa уџбеничких дефиниција субјекта и предиката у првом циклусу образовања

Вишња М. Мићић, Учитељски факултет, Универзитет у Београду, имејл: visnja.micic@uf.bg.ac.rs
Иновације у настави, XXX, 2017/3, стр. 12–23

| PDF | | Extended summary PDF |
doi: 10.5937/inovacije1703012M

 

Резиме: У раду се анализира дeфинисaњe бaзичних синтaксичких пojмoвa – субjeкaт и прeдикaт, кojи прeдстaвљajу oснoву изучaвaњa грaмaтикe мaтeрњeг, a тимe и грaмaтикe стрaних jeзикa. Oсим због нeспoрнe бaзичнoсти, oви пojмoви су рeлeвaнтни зa прoучaвaњe и збoг своје зaступљeнoсти у нaстaвним прoгрaмимa, jeр сe обрађују крoз три узaстoпнa рaзрeдa у oквиру првoг циклусa oснoвнe шкoлe, a њихово изучавање се наставља и крoз нaрeднe циклусe. Циљ рaдa je дa сe темељном ексцерпцијом уџбeничких дeфинициja рaсвeтлe њихoве кoмпoнeнтe и функциja тих компонената у рaзвojнoм кoнцeпту нaстaвнe интeрпрeтaциje oснoвних синтaксичких тeрминa – субjeкaт и прeдикaт, кao и функциoнaлнoст рeчeничних примeрa кojи их илуструjу. Издвојене компоненте (термин, хијерархијско обележје, састав, семантички план и тaко даље) нису прописане наставним програмима, те се у уџбеничкој литератури јављају неуједначено, и то на нивоу истог разреда у уџбеницима различитих ауторских тимова, али и кроз узастопне разреде. Стога би прецизирање ових компонената у будућим наставним програмима могло да допринесе квалитетнијој уџбеничкој литератури и настави синтаксе.

Кључнe рeчи: тeрмин, шкoлскa дeфинициja, oбeлeжje пojмa, субjeкaт, прeдикaт, лингвoмeтoдички прeдлoжaк.

 

Summary: The paper looks at the definitions of the subject and the predicate as the key concept of syntax which are the basis for the study of grammar of both mother tongue and foreign languages. Apart from their indisputable syntactic relevance, these concepts should also be studied in terms of their representation in the curricula, given that they are taught in three consecutive grades of the first cycle of primary education, and are further analysed in the cycles following the first one. The main goal of this paper is to shed light, by means of a thorough excerption, on the components of the textbook definitions and their function in the development concept of the in-class interpretation of the basic syntactic terms – the subject and the predicate – as well as on the functionality of the sentence examples that illustrate them. As the selected components (term, hierarchical characteristic, structure, function) are not formally included in the curricula, they appear in textbooks sporadically and randomly, in textbooks written by different authors for the same grade, or in textbooks written for consecutive grades. Given this fact, more precise definitions of these components in the future curricula could improve both the quality of textbooks and the teaching of syntax.

Keywords: term, school definition, characteristic of a term, subject, predicate, lingomethodological template.

 

Литература

I

  • Antonijević, R. (2000). Razvoj pojmova u nastavi. Nastava i vaspitanje: časopis za pedagoška pitanja. 49 (3), 311–325.
  • Antonijević, R. (2001). Nastavni sadržaji i razvoj sistema pojmova kod učenika. Zbornik Instituta za pedagoška istraživanja. 33, 293–306.
  • Dragićević, R. (2012). Leksikologija i gramatika u školi – metodički ogledi. Beograd: Učiteljski fakultet.
  • Ivić, M. (1983). Lingvistički ogledi. Beograd: Biblioteka XX vek – Prosveta.
  • Lazarević, D. (1999). Od spontanih ka naučnim pojmovima: razvoj naučnih pojmova kroz nastavu i školsko učenje. Beograd: Zavod za udžbenike.
  • Lazarević, D. (2001). Formiranje sistema pojmova, razvoj pojmovnog mišljenja. U: Trebješanin, B. i Lazarević, D. (prir.). Savremeni osnovnoškolski udžbenik (89–98). Beograd: Zavod za udžbenike.
  • Milatović, V. (2011). Metodika nastave srpskog jezika i književnosti u razrednoj nastavi. Beograd: Učiteljski fakultet.
  • Mićić, V. (2010). Obrada glavnih delova rečenice (subjekta i predikata) u udžbenicima za srpski jezik za mlađe razrede osnovne škole. Inovacije u nastavi. 23 (4), 43–55.
  • Mićić, V. (2016). Sintaksa proste rečenice u razrednoj nastavi. Beograd: Učiteljski fakultet.
  • Nikolić, M. (2006). Metodika nastave srpskog jezika i književnosti. Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva.
  • Popović, Lj. (2008). Sintaksa. U: Stanojčić, Ž. i Popović, Lj., Gramatika srpskoga jezika za gimnazije i srednje škole (204–407). Beograd: Zavod za udžbenike.
  • Petrović, G. (2011). Logika. Beograd: Zavod za udžbenike.
  • Pešić, J. (1995). Razvoj pojmova na ranom osnovnoškolskom uzrastu. Psihologija. 48 (3–4), 283–302.
  • Pešić, J. (1998). Novi pristup strukturi udžbenika (teorijski principi i konstrukcijska rešenja). Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva.
  • Ružić, V. (2005). Prosta rečenica kao sintaksička celina. U: Ivić, M. (ur.). Sintaksa savremenoga srpskog jezika – prosta rečenica (477–571). Beograd: Institut za srpski jezik SANU – Matica srpska.
  • Vigotski, L. (1996). Problemi opšte psihologije. Sabrana dela 2 – Mišljenje i govor. Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva.
  • Woolfolk, A., Hughes, M. & Walkup, V. (2008). Psychology in Education. Harlow, England: Longman – Pearson Education Limited.
  • Zeljić, G. (2006). Sadržaji iz sintakse u nižim razredima osnovne škole. Inovacije u nastavi. 19 (1), 45–54.

II

  • KUZOŠ (2016). Katalog udžbenika za osnovnu školu odobrenih za školsku 2016/17, 2017/18. i 2018/19. godinu. Posećeno 10. 6. 2017. godine na: http://www.mpn.gov.rs/wp-content/uploads/2016/05/katalogudzbenika.pdf.
  • PNPP (2004). Pravilnik o nastavnom planu i programu za prvi i drugi razred osnovnog obrazovanja i vaspitanja. Prosvetni glasnik, 53 (10), 2–10.
  • PNPP (2005). Pravilnik o nastavnom planu za prvi, drugi, treći i četvrti razred osnovnog obrazovanja i vaspitanja i nastavnom programu za treći razred osnovnog obrazovanja i vaspitanja. Prosvetni glasnik, 54 (1), 2–9.
  • PNPP (2006). Pravilnik o nastavnom programu za četvrti razred osnovnog obrazovanja i vaspitanja. Prosvetni glasnik, 55 (3), 4–13.

III

  • LOT (2014). Leksikon obrazovnih termina. Pijanović, P. (ur.). Beograd: Učiteljski fakultet.
  • RSJ (2007). Rečnik srpskoga jezika. Nikolić, M. (ur.). Novi Sad: Matica srpska.

 

Copyright © 2017 by the authors, licensee Teacher Education Faculty University of Belgrade, SERBIA. This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License (CC BY 4.0) (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/), which permits unrestricted use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original paper is accurately cited.

 

Избор језика
Open Access Statement
345 Open access declaration can be found on this page

Information about copyright 345 Teaching Innovations are licensed with Creative Commons Attribution License (CC BY 4.0). Information about copyright can be found on this page.
Open Access Journal
345
Индексирано у
345   This journal was approved on 2018-01-22 according to ERIH PLUS criteria for inclusion. Download current list of ERIH PLUS approved journals.
Индексирано у
345 University of Belgrade, Teacher Education Faculty has entered into an electronic licensing relationship with EBSCO Information Services, the world's most prolific aggregator of full text journals, magazines and other sources. The full text of Teaching Innovations / Inovacije u nastavi is available now on EBSCO's international research databases.
Индексирано у
345
Ethics statement
345 Publication ethics and publication malpractice statement can be found on this page.
Пратите Иновације у настави
345   345   345