Утицај фактора наслеђа, средине, узраста и пола на развој музичких способности деце предшколског узраста – теоријски осврт

Габријела Б. Грујић Гарић, Учитељски факултет, Универзитет у Београду, имејл: gabrijela.grujic@uf.bg.ac.rs
Иновације у настави, XXX, 2017/4, стр. 84–98

| PDF | | Extended summary PDF |
doi: 10.5937/inovacije1704084G

 

Резиме: Развој музичких способности деце уз утицај различитих фактора већ деценијама заокупља пажњу стручњака. Циљ овог рада био је да се испита утицај фактора као што су наслеђе, окружење, узраст и пол на развој дечјих музичких способности путем анализе резултата спроведених истраживања, односно ставова иностраних и домаћих аутора. Примењена је метода теоријске анализе садржаја. Овим истраживањем смо утврдили да је дебата научника о утицају генетике, односно окружења као примарног фактора поново, уз развој нових технологија и методологија, добила на значају. Такође, закључујемо да је недвосмислено утврђен утицај узраста на развој музичких способности, као и да се, када је реч о полу, у иностраним истраживањима претежно занемарује значај овог фактора, док је у домаћим истраживањима потврђена статистички значајна разлика у постигнућу у корист девојчица.

Кључне речи: музичке способности, предшколска музичка педагогија, узраст, пол, наслеђе, средина.

 

Summary: The development of musical abilities of children under the influence of different factors has intrigued the experts in the field for decades. The aim of this paper was to examine the attitudes of foreign and local authors, as well as the results of the conducted research, regarding the influence of the factors such as heritage, environment, age and gender on the development of  children‘s musical abilities. Theoretical content analysis was the method applied in our research. The findings indicate that, with the development of new technologies and methodologies, the debate among the scientists on the impact of genetics or the environment as a primary factor has become relevant once again. Our research also confirmed that the age of children definitely determines the development of their musical abilities. As far as gender is concerned, while this factor is mostly neglected in foreign research, the research conducted in our country has confirmed the statistically significant difference in terms of a better achievement of girls.

Кeywords: musical abilities, preschool music pedagogy, age, gender, heritage, environment.

 

Литература

  • Bjerkvol, J. R. (2005). Nadahnuto biće – dete i pesma, igra i učenje kroz životna doba. Beograd: Plato.
  • Davidson, J. W., Howe, M. J., Moore, D. G. & Sloboda, J. A. (1996). The role of parental influences in the development of musical performance. British Journal of Developmental Psychology. 14 (4), 399–412.
  • DeCasper, A. J. & Spence, M. J. (1986). Prenatal maternal speech influences newborns’ perception of speech sounds. Infant Behavior & Development. 9 (2), 133–150.
  • Dowling, W. J. (1999). The development of music perception and cognition. In: Deutsch, D. (ed.). The psychology of music (603–625). San Diego, CA: Academic Press.
  • Farnsworth, P. R. (1974). The social psychology of music. Iowa: Iowa State University Press.
  • Fletcher Copp, E. (1916). Musical ability. Journal of Heredity. 7 (7), 297–305.
  • Gagné, F. (1999). Nature or nurture? A re-examination of Sloboda and Howe’s (1991) interview study on talent development in music. Psychology of music. 27 (1), 38–51.
  • Galton, F. (1869). Hereditary genius: An inquiry into its laws and consequences (Vol. 27). London: Macmillan.
  • Granier-Deferre, C., Bassereau, S., Ribeiro, A., Jacquet, A. Y. & DeCasper, A. J. (2011). A melodic contour repeatedly experienced by human near-term fetuses elicits a profound cardiac reaction one month after birth. PLoS One. 6 (2), e17304.
  • Grujić, G. (2009). Mogućnosti delovanja na razvoj muzičkih sposobnosti u dečjem vrtiću (doktorska disertacija). Novi Sad: Filozofski fakultet Univerziteta u Novom Sadu.
  • Hallam, S. (2006). Music psychology in education. London: Institute of Education, University of London.
  • Hepper, P. G. (1991). An examination of fetal learning before and after birth. Irish Journal of Psychology. 12, 95–107.
  • Janežić, M. (2003). Muzičke predispozicije. Beograd: Pro art.
  • Lundin, R. W. (1967). An objective psychology of music (2nd ed.). New York: Ronald Press.
  • Michel, P. (1973). Optimum development of musical abilities in the first years of life. The psychology of music. 1, 14–20.
Избор језика
Open Access Statement
345 Open access declaration can be found on this page

Information about copyright 345 Teaching Innovations are licensed with Creative Commons Attribution License (CC BY 4.0). Information about copyright can be found on this page.
Open Access Journal
345
Индексирано у
345   This journal was approved on 2018-01-22 according to ERIH PLUS criteria for inclusion. Download current list of ERIH PLUS approved journals.
Индексирано у
345 University of Belgrade, Teacher Education Faculty has entered into an electronic licensing relationship with EBSCO Information Services, the world's most prolific aggregator of full text journals, magazines and other sources. The full text of Teaching Innovations / Inovacije u nastavi is available now on EBSCO's international research databases.
Индексирано у
345
Ethics statement
345 Publication ethics and publication malpractice statement can be found on this page.
Пратите Иновације у настави
345   345   345