Критеријуми за процену усклађености ТИМСС задатака из области природних наука са програмима и образовним стандардима за наставу природе и друштва

Зорица П. Веиновић, Универзитет у Београду, Учитељски факултет, имејл: zorica.veinovic@uf.bg.ac.rs
Јелена С. Јарановић, Универзитет у Београду, Учитељски факултет
Милан С. Станчић, Универзитет у Београду, Филозофски факултет
Оља С. Јовановић, Универзитет у Београду, Филозофски факултет
Иновације у настави, XXXI, 2018/1, стр. 75–89

| PDF | | Extended summary PDF |
doi:10.5937/inovacije1801075V

 

Резиме: У оквиру ТИМСС студије анализа усклађености задатака и наставних програма земаља учесница представља један од поступака којим се обезбеђује упоредивост резултата. Будући да критеријуми за утврђивање ове усклађености нису експлицирани, отвара се питање да ли различите земље на исти начин приступају овом процесу, те да ли његови резултати заиста омогућавају упоређивање постигнућа ученика између земаља и сагледавање успешности ученикa у односу на наставне програме. Стога је циљ рада дефинисање критеријума који би омогућили поуздану класификацију ТИМСС задатака из области природних наука на програмске и ванпрограмске. На основу анализе актуелних програма и образовних стандарда наставе природе и друштва у првом циклусу основног образовања, дефинисали смо два критеријума за класификацију задатака: обухваћеност садржаја задатка програмским садржајима и/или образовним стандардима и усклађеност садржаја задатка са принципом завичајности. Ваљаност и поузданост коришћења ових критеријума испитали смо кроз класификовање објављених задатака из ТИМСС 2011 студије. Сагласност између процена аутора рада и спољњег експерта на узорку задатака била је задовољавајућа. У раду су проблематизоване могућности дефинисања општеважећих критеријума којима би се руководиле све земље учеснице у студији, те могућност да ТИМСС студија
буде осетљивија на националне специфичности у погледу наставних програма.

Кључне речи: ТИМСС, природне науке, наставни програми, образовни стандарди, настава природе и друштва.

 

Summary: Analysis of compatibility of tasks and syllabi of the participating countries represents one of the procedures, which provide comparison of results within the TIMSS study. Due to the fact that criteria for determination of this compatibility are not explicit, there is a question posed regarding the procedures, whether all the different countries approach this process in the same way and whether their results surely enable comparison of aspects of students between the countries and observing achievements of students in comparison to syllabi. This is why the aim of this paper is defining criteria that would enable accurate classification of TIMSS tasks from the field of natural sciences concerning the syllabi issues and those, which do not belong to syllabi. Based on the analysis of the current syllabi and educational standards of teaching natural and social sciences in the first cycle of primary education, we defined two kinds of criteria for tasks classification: incorporating the contents of the tasks into the syllabi contents and/or educational standards and compatibility of the contents of the tasks with the principle of homeland. Validity and quality of using these criteria were examined by classification of the published tasks from the TIMSS 2011 study. Compatibility between estimations of the authors of the paper and external expert concerning the sample of tasks was satisfactory. In the paper, we gave possibilities of defining general criteria that all the countries participants in the study would follow, and possibilities of the TIMSS study to be more prone to national particularities concerning the syllabi.

Key words: TIMSS, natural sciences, syllabi, educational standards, teaching natural and social sciences.

 

Литература

  • Baucal, А. (2013). Standardi obrazovnih postignuća u Srbiji: iskustva iz prve decenije. Inovacije u nastavi. 26(3), 7–24.
  • Beaton, A. E. (1998). Comparing cross-national student performance on TIMSS using different test items. International Journal of Educational Research. 29, 529–542.
  • Blagdanić, S. (2015). Nastava prirode i društva. U: Leksikon obrazovnih termina (482). Beograd: Učiteljski fakultet.
  • Chang, Y. C. & Cheung, W. M. (1999). Lessons from TIMSS in Europe: An Observation from Asia. Educational Research and Evaluation: An International Journal on Theory and Practice. 5, 227–236. Foy, P., Arora, A. & Stanco, G. M. (Eds.) (2013). TIMSS 2011 User Guide for the International Database: Released Items Science – Fourth Grade. TIMSS & PIRLS International Study Center, Lynch School of Education, Boston College and International Association for the Evaluation of Educational Achievement (IEA). Retrieved October 6, 2017. from: https://TIMSSandPIRLS.bc.edu/TIMSS2011/international-released-items.html
  • Gašić-Pavišić, S., Stanković, D. (2012). Obrazovna postignuća učenika Srbije u istraživanju TIMSS 2011. Zbornik Instituta za pedagoška istraživanja. 44 (2), 243–265. DOI: 10.2298/ZIPI1202243G
  • Hutchison, D. & Schagen, I. (2007). Comparisons between PISA and TIMSS: Are we the man with two watches? In: Loveless, T. (ed.). Lessons learned: What international assessments tell us about math achievement (227–261). Washington, DC: Brookings.
  • Jaranović, J. (2014). Mogu li obrazovni standardi uticati na kvalitet nastave u Srbiji? U: Milinković, J. i Trebješanin, B. (ur.) Implementacija inovacija u obrazovanju i vaspitanju – izazovi i dileme (232–248). Međunarodni naučni skup Implementacija inovacija u obrazovanju i vaspitanju – izazovi i dileme, 14. 11. 2014. Beograd: Učiteljski fakultet.
  • Kartal, V., Blagdanić, S. (2012). Razvijanje liste obrazovnih standarda. Učitelj. 79 (1), 5–10.
  • Kartal, V. (2014). TIMSS 2011 – prirodne nauke: pregled nastavnog programa i zbirka zadataka za 4. razred. Beograd: Institut za pedagoška istraživanja.
  • Lazarević, Ž., Banđur, V. (2001). Metodika nastave prirode i društva. Beograd – Jagodina: Učiteljski fakultet i Učiteljski fakultet.
  • Martin, M. O., Mullis, I. V. S., Foy, P. & Stanco, G. M. (2012). TIMSS 2011 International Results in Science. Chestnut Hill, MA: TIMSS & PIRLS International Study Center, Boston College. Retrieved October, 6 2017. from: https://TIMSSandPIRLS.bc.edu/TIMSS2011/international-results-science.html
  • Mullis, I. V. S., Martin, M. O., Minnich, C. A., Stanco, G. M., Arora, A., Centurino, V. A. S. & Castle, C. E. (Eds.) (2012). TIMSS 2011 encyclopedia: Education policy and curriculum in mathematics and science (1 & 2). Chestnut Hill, MA: TIMSS & PIRLS International Study Center, Boston College.
  • Mullis, I. V. S. & Martin, M. O. (Eds.) (2013). TIMSS 2015 Assessment Frameworks. Retrieved October, 24 2017. from Boston College, TIMSS & PIRLS International Study Center website: http://TIMSSandPIRLS.bc.edu/TIMSS2015/frameworks.html
  • Mullis, I. V. S., Cotter, K. E., Fishbein, B. G. & Centurino, V. A. S. (2016). Developing the TIMSS 2015 achievement items. In: Martin, M. O., Mullis, I. V. S. & Hooper, M. (Eds.). Methods and Procedures in TIMSS 2015 (1.1–1.22). Retrieved October, 24 2017. from Boston College, TIMSS & PIRLS International Study Center website: http://TIMSS.bc.edu/publications/TIMSS/2015-methods/chapter-1.html
  • Mullis, I. V. S., Martin, M. O., Goh, S. & Cotter, K. (Eds.) (2016). TIMSS 2015 Encyclopedia: Education Policy and Curriculum in Mathematics and Science. Retrieved October, 24 2017. from Boston College, TIMSS & PIRLS International Study Center website: http://TIMSSandPIRLS.bc.edu/TIMSS2015/encyclopedia/
  • Onwuegbuzie, A. J. & Leech, N. L. (2007). Validity and qualitative research: An oxymoron? Quality & Quantity. 41, 233–249.
  • Petrov, B., Miljković, V. (2007). Da li udžbenici omogućuju osnovnoškolcima adekvatan ulaz u svet prirodnih nauka? U: Plut, D. (ur.). Kvalitet udžbenika za mlađi školski uzrast (255–283). Beograd: Institut za psihologiju Filozofskog fakulteta. Pešić, J., Blagdanić, S. i Kartal, V. (2009). Definisanje obrazovnih standarda za predmet priroda i društvo. U: Komlenović, Đ. i sar. (prir.). Zbornik radova Kvalitet i efikasnost nastave (61–72). Beograd – Volgograd: Institut za pedagoška istraživanja i Volgogradski državni pedagoški univerzitet.
  • Pravilnik o izmenama i dopunama pravilnika o nastavnom planu i programu za prvi i drugi razred osnovnog obrazovanja i vaspitanja (2010). Službeni glasnik RS, br. 7.
  • Pravilnik o nastavnom planu za prvi, drugi, treći i četvrti razred osnovnog obrazovanja i vaspitanja i nastavnom programu za treći razred osnovnog obrazovanja i vaspitanja (2010). Službeni glasnik RS, br. 7.
  • Pravilnik o nastavnom programu za IV razred osnovnog obrazovanja i vaspitanja (2006). Službeni glasnik RS, br. 3.
  • Pravilnik o obrazovnim standardima za kraj prvog ciklusa obaveznog obrazovanja za predmete srpski jezik, matematika i priroda i društvo (2011). Službeni glasnik RS, br. 5.
  • Schmidt, W. H., Jakwerth, P. M. & McKnight, C. C. (1998) Curriculum sensitive assessment: Content does make a difference. International Journal of Education Research. 29 (6), 503–527.
  • TIMSS 2011 Fourth Grade Test Curriculum Matching Analysis Data (2013). Retrieved November 15, 2017. from: https://TIMSSandPIRLS.bc.edu/TIMSS2011/international-database.html
  • Veinović, Z., Blagdanić, S. & Marinković, B. (2016). The quality of educational standards for the subject Social, Environmental and Scientific Education. In: Radovanovic, I. & Zaclona, Z. (Eds.). Modern Trends in Teaching and Education: Themed Proceedings for the year 2015 (121–137). Beograd: Učiteljski fakultet.
  • Veinović, Z. (2017). The curricula revision in the context of education for sustainable development: from the perspective of two primary school subjects’ curricula. Zbornik instituta za pedagoška istraživanja. 49 (2), 191–212. DOI: https://doi.org/10.2298/ZIPI1702191V
Избор језика
Open Access Statement
345 Open access declaration can be found on this page

Information about copyright 345 Teaching Innovations are licensed with Creative Commons Attribution License (CC BY 4.0). Information about copyright can be found on this page.
Open Access Journal
345
Индексирано у
345   This journal was approved on 2018-01-22 according to ERIH PLUS criteria for inclusion. Download current list of ERIH PLUS approved journals.
Индексирано у
345 University of Belgrade, Teacher Education Faculty has entered into an electronic licensing relationship with EBSCO Information Services, the world's most prolific aggregator of full text journals, magazines and other sources. The full text of Teaching Innovations / Inovacije u nastavi is available now on EBSCO's international research databases.
Индексирано у
345
Ethics statement
345 Publication ethics and publication malpractice statement can be found on this page.
Пратите Иновације у настави
345   345   345