Ставови учитеља о примени хеуристичке наставе у почетном образовању у природним наукама

Мирјана Т. Маричић, Универзитет у Новом Саду, Педагошки факултет у Сомбору, имејл: mimiunt@hotmail.com
Станко М. Цвјетићанин, Универзитет у Новом Саду, Педагошки факултет у Сомбору
Бранко В. Анђић, Универзитет у Црној Гори, Природно-математички факултет
Иновације у настави, XXXI, 2018/3, стр. 96–107

| PDF | | Extended summary PDF |
doi: 10.5937/inovacije1803096M

 

Резиме: Примена хеуристичке наставе у почетном образовању у природним наукама, а и уопште, значајна је за правилно усвајање знања и вештина ученика. Ставови учитеља према примени хеуристичке наставе знатно утичу на њену заступљеност у наставној пракси. Циљ овог истраживачког рада био је да се испитају ставови учитеља о примени хеуристичке наставе на часовима интегрисаних природних наука (предмети Свет око нас и Природа и друштво) у почетном образовању. Задаци истраживања усмерени су на: анализу ставова учитеља о примени хеуристичке наставе, као и ставова о ефикасности њене примене на часовима предмета Свет око нас и Природа и друштво. У истраживању су коришћени: дескриптивно-аналитички и компаративни метод. Техника истраживања била је анкетирање, а инструмент анкетни упитник. У истраживању је учествовао седамдесет један испитаник, учитељ различитог пола и година радног стажа. Добијени резултати истраживања показали су да анкетирани учитељи имају позитиван став према примени и значају хеуристичке наставе, али и да је недовољно примењују на часовима предмета Свет око нас и Природа и друштво. Због тога је неопходно да се кроз организовано перманентно образовање повећа квалитет знања учитеља о специфичностима и могућностима примене хеуристичке наставе на часовима интегрисаних природних наука.

Кључне речи: почетно образовање, природне науке, став, учитељ, хеуристичка настава.

 

Summary: Heuristic teaching of natural sciences in initial education, and in general as well, is important for a proper acquisition of knowledge and skills. Primary school teachers’ attitudes regarding this matter can have a considerable impact on using heuristic teaching in the classroom. The aim of our research was to investigate primary school teachers’ opinions about heuristic teaching in the classes of integrated natural sciences (school subjects World around Us and Social, Scientific and Environmental Education) in primary education. The research objectives included the analysis of teachers’ attitudes towards the implementation of heuristic teaching as well as of their attitudes towards its effectiveness in teaching World around Us and Social, Scientific and Environmental Education. Descriptive-analytical and comparative methods were used in the research. The researchers used a survey as research technique and a questionnaire as research instrument. The sample consisted of 71 respondents, primary school teachers of both sexes and of different years of service. The obtained results show that the respondents have a positive opinion about the implementation and significance of heuristic teaching. However, they do not use it sufficiently in their lessons of the World around Us and Social, Scientific and Environmental Education. For this reason, an organised permanent education should be provided to increase the quality of teachers’ knowledge about the specificities of heuristic teaching and opportunities for its implementation in the lessons of integrated natural sciences.

Кeywords: initial education, natural sciences, attitudes, primary school teachers, heuristic teaching.

 

Литература

  • Akkus, R., Gunel, M. & Hand, B. (2007). Comparing an Inquiry-based Approach known as the Science Writing Heuristic to Traditional Science Teaching Practices: Are there differences? International Journal of Science Education. 29 (14), 1745–1765.
  • Alfieri, L., Brooks, P., Aldrich, N. & Tenenbaum, H. (2011). Does Discovery-Based Instruction Enhance Learning? Journal of Educational Psychology. 103 (1), 1–18. DOI: 10.1037/a0021017.
  • Bakovljev, M. (1997). Osnovi metodologije pedagoških istraživanja. Beograd: Naučna knjiga.
  • Burke, K. A., Greenbowe, T. J. & Hand, B. M. (2006). Implementing the Science Writing Heuristic in the Chemistry Laboratory. Journal of Chemical Education. 83 (7), 1032–1038.
  • Chavez, J. (2007). Enlivening problems with heuristics through learning activities and problem solving (LAPS). Learning Science and Mathematics. 2, 1–8.
  • Cvjetićanin, S. (2010). Metodika nastave poznavanja prirode 2. Sombor: Pedagoški fakultet u Somboru.
  • Cvjetićanin, S., Branković, N., Samardžija, B. (2008a). Stavovi učenika četvrtog razreda osnovne škole o samostalnom istraživačkom radu u nastavi poznavanja prirode. Nastava i vaspitanje. 57 (2), 157–164.
  • Cvjetićanin, S., Marčok, D., Segedinac, M. (2008b). Primena modela učenja putem otkrivanja u nastavi poznavanja prirode u četvrtom razredu. Didaktika i metodike. 54 (7–8), 688–706.
  • Cvjetićanin, S., Obadović, D. & Rančić, I. (2015). The Efficiency of Student and Demonstration Experiments in the Initial Physico-Chemical Education in Primary School. Croatian Journal of Education. 17 (3), 11–39.
  • Cvjetićanin, S., Segedinac, M. & Segedinac, M. (2011). Problems of teachers related to teaching optional science subjects in elementary schools in Serbia. Croatian Journal of Education. 13 (2), 184–216.
  • Đaković, J., Đaković, P. (1996). Mogućnost primene metode učenja putem otkrića u nižim razredima osnovne škole. Nastava i vaspitanje. 45 (1), 48–57.
  • Hubijar-Stojaković, Z. (1978). Pedagoški efekti primjene heurističkog postupka u nastavi gramatike i pravopisa u IV razredu osnovne škole. Naša škola. 9–10, 568–582.
  • Jovanović, S., Živković, Lј. (2009). Primena metode učenja putem otkrića pri izučavanju ekoloških sadržaja u nastavi geografije. Zbornik radova. 57, 275–284.
  • Putica, K., Tomašević, B., Trivić, D. (2013). Uticaj metode učenja putem otkrića na postignuća i motivaciju učenika u oblasti prirodnih nauka – metaanaliza istraživanja. Nastava i vaspitanje. 62 (4), 602–615.
  • Radivojević, D. (2011). Oblici individualizacije nastave prirode i društva. Posećeno 8. 7. 2015. godine na: http://www.pfb.unssa.rs.ba/Casopis/Broj%208/DraganaRadivojevic.pdf.
  • Ristanović, D. (2007). Uticaj primene heurističkog modela nastave na efekte učenja sadržaja prirode i društva. Pedagoška stvarnost. 3–4, 214–226.
  • Ristanović, D. (2008). Didaktički elementi heurističkog modela nastave u funkciji inoviranja nastavnog procesa. Inovacije u nastavi. 21 (2), 72–81.
  • Spevak, Z. (2001). Alternativne škole, razvoj, pojmovni okvir i funkcije. Pedagoška stvarnost. 47 (9–10), 659–665.
  • Spremić-Solaković, A. (2014). Heuristički obrazovni model u savremenoj nastavi. Inovacije u nastavi. 27 (2), 105–115.
  • Vilotijević, M., Vilotijević, N. (2016). Modeli razvijajuće nastave 1. Beograd: Učiteljski fakultet.
Избор језика
Open Access Statement
345 Open access declaration can be found on this page

Information about copyright 345 Teaching Innovations are licensed with Creative Commons Attribution License (CC BY 4.0). Information about copyright can be found on this page.
Open Access Journal
345
Индексирано у
345   This journal was approved on 2018-01-22 according to ERIH PLUS criteria for inclusion. Download current list of ERIH PLUS approved journals.
Индексирано у
345 University of Belgrade, Teacher Education Faculty has entered into an electronic licensing relationship with EBSCO Information Services, the world's most prolific aggregator of full text journals, magazines and other sources. The full text of Teaching Innovations / Inovacije u nastavi is available now on EBSCO's international research databases.
Индексирано у
345
Ethics statement
345 Publication ethics and publication malpractice statement can be found on this page.
Пратите Иновације у настави
345   345   345