Народна песма из етномузиколошке грађе у функцији примене Васиљевић методе – методички аспект избора допунског музичког материјала за млађи школски узраст

Нака К. Никшић, Универзитет у Београду, Факултет за образовање учитеља и васпитача, Београд, Србија, имејл: naka.niksic@uf.bg.ac.rs
Александра Л. Чекић Стошић, Универзитет у Београду, Факултет за образовање учитеља и васпитача, Београд, Србија
Иновације у настави, XXXVI, 2023/4, стр. 37–60

| PDF | | Extended summary PDF | | APPENDIX |
DOI: 10.5937/inovacije2304037N

 

Резиме: У складу са актуелном Васиљевић методом, полазни материјал у процесу музичког описмењавања ученика су песме модели и наменске песме. На њима се, истовремено, одвија и рад на развоју гласа ученика. У намери да сагледамо методичку функционалност модела и наменских песама анализирали смо уџбенике осам издавачких кућа (Завод за уџбенике, Клет, Вулкан, Едука, Бигз, Нови логос, Фреска, Креативни центар). Резултати указују да се у њима, углавном, налазе програмом препоручени модели, али да их, често, компонују и сами аутори уџбеника са дидактичком сврхом. Уочено је и да аутори у уџбеничкој литератури, нарочито у уџбеницима првог разреда, не прате методички смернице Васиљевић методе у погледу рада на развоју обима гласа. У намери да укажемо на етномузиколшку грађу као добар извор за избор песама, прво смо објаснили поступке прилагођавања песама из етномузиколошког записа, а затим дали неколико модела и наменских песама. Циљ рада је унапређење наставе музичке писмености у основним школама у Србији помоћу Васиљевић методе и указивање на значај народне песме као основне и полазне музичке грађе, како за музичко описмењавање детета, тако и за вокални развој. У раду је коришћена метода теоријске анализе садржаја. Импликације рада односе се на подизање професионалних компетенција учитеља у бирању музичке грађе у настави музичке писмености, конструкцију оперативних планова и програма, упознавање шире академске јавности са значајем прилагођавања музичког материјала из етномузиколошких збирки, унапређење рада у школама и на учитељским факултетима у адекватној примени Васиљевић методе.

Кључне речи: музичка писменост, вокални развој, песме модели, наменске песме, прилагођавање песама из етномузиколшких записа

 

Summary: In accordance with the current Vasiljević method, model songs and songs for special occasions are the starting point in the process of developing students’ music literacy. At the same time, these songs are used for developing students’ voice. In order to investigate the methodological functionality of the model songs and songs for special occasions, we analyzed the textbooks of eight publishing houses (Zavod za udžbenike, Klet, Vulkan, Eduka, Bigz, Novi logos, Freska, Kreativni centar). The results indicate that the textbooks mostly contain the models recommended in the curriculum, but that the models are often composed by the textbook authors themselves with a didactic purpose. It was also observed that the authors in the textbook literature, especially in the first-grade textbooks, do not
follow the methodological guidelines of the Vasiljević method in terms of working on the development of the voice volume. In order to point to the ethnomusicological material as a good source for the selection of songs, we first explained the procedures for adapting the songs from the ethnomusicological material, and then provided several models and songs for special occasions. The aim of the research is to improve the lessons of music literacy in primary schools in Serbia using the Vasiljević method and to point out the importance of folk songs as basic and initial music material, both for the music literacy of children and for vocal development. The researchers used the method of theoretical content analysis. The implications of the research refer to raising the professional competence of primary school teachers in the selection of music material for teaching music literacy, the design of operational curricula, familiarization of the wider academic public with the importance of adapting musical material from ethnomusicological collections, the improvement of work in schools and teacher training colleges in terms of an adequate application of the Vasiljević method.

Keywords: music literacy, vocal development, model songs, songs for special occasions, adaptation of songs from ethnomusicological records

 

Литература

  • Аrhiv Etnografskog muzeja u Ljubljani, OSNP 610, OSNP 2730.
  • Antović, M. (2004). Muzika i jezik u ljudskom umu. Niš: NKC.
  • Branković, A. (2020). Metodički pristup radu na višeglasnom pevanju u početnom muzičkom opismenjavanju dr Zorislave M. Vasiljević sa aspekta upotrebe srpskih narodnih pesama. U: Drobni, I. (ur.). Zorislava M. Vasiljević, život i delo (113–132). Beograd: Univerzitet umetnosti.
  • Despić, D. (1986). Melodika. Beograd: Univerzitet umetnosti.
  • Drobni, I. (2005). Koaptacija smerova postavki elementarne muzičke pismenosti u muzičkom obrazovanju, od specifičnih stručnih problema do pragmatičnih rešenja (doktorska disertacija). Bijeljina: Pedagoški fakultet Univerziteta u Istočnom Sarajevu.
  • Drobni, I. (2008). Metodičke osnove vokalno-instrumentalne nastave. Beograd: ZUNS.
  • Drobni, I. (2014). Muzička pismenost. U: Pijanović, P. (ur.). Leksikon obrazovnih termina (451–452). Beograd: Učiteljski fakultet.
  • Drobni, I. i Miletić, A. (2016). Učiteljski tečaj Miodraga Vasiljevića (1940–41). Inovacije u nastavi. 29 (2), 98–106.
  • Garsija, М. (2002). Garsijina škola I deo. Kompletna rasprava o pevačkom umeću. Beograd: Studio lirika.
  • Golemović, D. (1997). Etnomuzikološki ogledi. Beograd: Biblioteka XX vek.
  • Ivić, I. (1985). Iskustva iz dosadašnjih istraživanja tradicionalnih dečijih igara. Predškolsko dete. 1, 259–266.
  • Ivić, I. Pešikan, A. i Antić, S. (2008). Vodič za dobar udžbenik – opšti standardi kvaliteta udžbenika. Novi Sad: Platoneum.
  • Jović-Miletić, A. (2008). Tonske osnove srpskog muzičkog nasleđa. Knjaževac: Nota.
  • Jović-Miletić, A. (2011). Početno muzičko opismenjavanje na srpskom muzičkom jeziku. Beograd: Dijamant print.
  • Karan, G. i Jovanović, D. (2014). Antologija srpske muzike za ženski i dečji hor kompozitora druge polovine XIX veka i prve polovine XX veka. Beograd: Klett.
  • Milanković, V. i sar. (2003). Kolibri. Beograd: Radio Beograd: BEMUS (Beograd: Zagorac).
  • Miletić, A. i Stošić, A. (2016). Pesma kao višenamensko nastavno sredstvo u razvoju muzičkih sposobnosti pri uvođenju učenika u elementarno muzičko obrazovanje. U: Ristić, M. i Vujović, A. (ur.). Didaktičkometodički pristup i strategije – podrška učenju i razvoju dece (169–183). Beograd: Učiteljski fakultet.
  • Miletić, A. (2018). Od narodnih tonalnih osnova do dur-mol sistema u nastavi muzičke pismenosti. Beograd: Učiteljski fakultet.
  • Miletić, A. (2020). O metodi nastave muzičke pismenosti, imenu i prezimenu. U: Drobni, I. (ur.). Zorislava M. Vasiljević, život i delo (21–37). Beograd: Univerzitet umetnosti.
  • Milutinović, Z. (1997). Klinički atlas poremećaja glasa. Teorija i praksa. Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva.
  • Nedvedev, A. (1879). Slavček ‒ Zbirka školskih pesmi. Ljubljana: V lastni zalogi – Natisnil R. Milie.
  • Nikšić, N. (2016). Metodička funkcija pesama novopazrskog kraja u nastavi elementarne muzičke pismenosti mlađih razreda osnovne škole (doktorska disertacija). Beograd: Učiteljski fakultet.
  • Nikšić, N. (2022a). Metodička primenljivost narodnih pesama novopazarskog kraja u postavci elementarne muzičke pismenosti. Inovacije u nastavi. 2, 102–116. https://doi.org/10.5937/inovacije2202102N.
  • Nikšić, N. (2022b). Muzičko opismenjavanje na muzičkom maternjem jeziku novopazarskog kraja. Beograd: Učiteljski fakultet.
  • Nikšić, N. (2022c). Tradicionalni muzički instrument džumbuš – novopazarski bendžo i primjena u nastavi muzičke kulture. U: Grujić, G. i Pavlović, S. (ur.). Tradicija kao inspiracija (114–132). Banja Luka: Akademija umjetnosti.
  • Nikšić, N. (2023). Aerofoni narodni instrument svirala od pirinča: mogućnosti primjene u nastavi muzičke kulture. Muzika. 27 (1), 47–70.
  • Popović, M. (2002). Značaj pevanja i poznavanja vokalne tehnike u realizaciji nastave solfeđa. Beograd: Fakultet muzičke umetnosti.
  • Pravilnik o programu nastave i učenja za prvi razred osnovnog obrazovanja i vaspitanja (2012). Prosvetni glasnik RS, br. 10.
  • Pravilnik o programu nastave i učenja za drugi razred osnovnog obrazovanja i vaspitanja (2018). Prosvetni glasnik RS, br. 16.
  • Pravilnik o programu nastave i učenja za treći razred osnovnog obrazovanja i vaspitanja (2019). Prosvetni glasnik RS, br. 5.
  • Pravilnik o programu nastave i učenja za četvrti razred osnovnog obrazovanja i vaspitanja (2019), br. 11.
  • Radoš, K. (2010). Psihologija muzike. Beograd: ZUNS.
  • Simić, U. (2020). Metodička funkcionalnost kompozitorskog opusa Zorislave M. Vasiljević za mlađe razrede osnovne škole. U: Drobni, I. (ur.). Zorislava M. Vasiljević, život i delo (243–280). Beograd: Univerzitet umetnosti, Fakultet muzičke umetnosti.
  • Solčence zahaja. Nezvanični isečak. Posećeno 23. 8. 2023. na: https://www.youtube.com/watch?v=7tGVGAhLG-c.
  • Stojanović, G. (1996). Nastava muzičke kulture od 1. do 4. razreda osnovne škole. Priručnik za učitelje i studente učiteljskog fakulteta. Beograd: ZUNS.
  • Stojanović, G. (2001). Кomparativna metodologija nastave muzičke pismenosti i početnog čitanja i pisanja (doktorska disertacija). Beograd: Fakultet muzičke umetnosti.
  • Stojanović, G. (2014). Nastava muzičke pismenosti. U: Pijanović, P. (ur.). Leksikon obrazovnh termina (478–479). Učiteljski fakultet: Beograd.
  • Stojanović, G. (2020). Implikacija pedagoških ideja Zorislave M. Vasiljević u nastavnom programu za predmet muzička kultura (oblast muzička pismenost) za mlađe razrede osnovnog obrazovanja i vaspitanja. U: Drobni, I. (ur.). Zorislava M. Vasiljević, život i delo (301–312). Beograd: Univerzitet umetnosti.
  • Stošić, A. (2007). Polifunkcionalnost pesme u nastavi muzičke kulture na mlađem školskom uzrastu (magistarski rad). Užice: Učiteljski fakultet.
  • Stošić, A. (2008). Postignuća u nastavi muzičke kulture. U: Inovacije u osnovnoškolskom obrazovanju – od postojećeg ka mogućem (348–360). Beograd: Učiteljski fakultet.
  • Stošić, A. (2012). Udžbenik muzičke kulture – oslonac u radu učenika i nastavnika. Inovacije u nastavi. 21 (4), 22–30.
  • Stošić, A. (2015). Funkcionalnost udžbeničkog kompleta u razvoju vokalnih sposobnosti učenika mlađih razreda osnovne škole (doktorska disertacija). Beograd: Učiteljski fakultet.
  • Stošić, A. (2016a). Izbor udžbeničkog kompleta iz muzičke kulture u svetlu vokalnog razvoja. Teme. 40, 2, 901–990.
  • Stošić, A. (2016b). Funkcionalnost udžbeničkog kompleta u razvoju vokalnih sposobnosti učenika mlađih razreda osnovne škole. Inovacije u nastavi. 29 (1), 60–76. https://doi.org/10.5937/inovacije1601060S.
  • Stošić, A. (2017). Kompatibilnost jedinica udžbeničkog kompleta muzičke kulture sa aspekta uloge u vokalnom razvoju. U: Marinković, S., Dodik, S. i Panić Ašanski, D. (ur.). Tradicija kao inspiracija (501–519). Banja Luka: Akademija umjetnosti.
  • Stošić, A. (2020). Narodna pesma i igra u udžbenicima muzičke kulture: narodna melodija u funkciji muzičkog razvoja. U: Grujić, G. (ur.). Tradicija kao inspiracija (436–457). Banja Luka: Akademija umjetnosti.
  • Stošić, A. (2022). Svrha i delovanje narodne (dečje) pesme i savremenih jezičkih izreka u postavci prirodne vokalne tehnike učenika osnovne škole. U: Cicović Sarajlić, D. i Ilić, P. (ur). Tradicionalno i savremeno u umetnosti i obrazovanju (74‒75). ISKAF: Kosovska Mitrovica.
  • Terzić, E. (1998). Analiza i vrednovanje udžbenika muzičke kulture u osnovnoj školi u Mađarskoj i Srbiji. Beograd: Centar za usavršavanje rukovodilaca u obrazovanju.
  • Vasiljević, M. (1941). Đačko pevanje (rukopis). Beograd: Arhiv M. A. V., svežanj 54/7.
  • Vasiljević, M. (1961). Jednoglasni solfeđo. Beograd: Prosveta.
  • Vasiljević, M. A. (1953). Narodne melodije iz Sandžaka. Beograd: SANU.
  • Vasiljević, M. A. (1960). Narodne melodije leskovačkog kraja. Beograd: Srpska akademija nauka.
  • Vasiljević, M. A. (1967). Юgoslavskie narodnыe pesni iz Sandžaka. Moskva: Sovetskiй kompozitor (Muzыka).
  • Vasiljević, M. A. (2003). Narodne melodije s Kosova i Metohije. Beograd: Beogradska knjiga.
  • Vasiljević, Z. (1985). Teorija ritma. Beograd: Univerzitet umetnosti.
  • Vasiljević, Z. M. (1988). Ideje Miodraga Vasiljevića o mogućnosti utvrđivanja autohtonosti međumurskog narodnog pevanja. Međumurje. 13–14, 185–195.
  • Vasiljević, Z. (1991). Muzički bukvar. Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva.
  • Vasiljević, Z. (1996). Srpsko muzičko blago, Cvetnik srpskih narodnih pesama. Beograd: Prosveta.
  • Vasiljević, Z. (2000a). Metodika muzičke pismenosti. Beograd: ZUNS.
  • Vasiljević, Z. (2000b). Rat za srpsku muzičku pismenost. Beograd: Prosveta.
  • Vilotijević, M. (2000). Didaktika. I knjiga. Beograd: Učiteljski fakultet.
  • Welch, G. F. (2005). Singing as Communication. In: Miell, D., MacDonald, R. and Hargreaves, D. (Eds.). Musical Comunication (239–259). New York: Oxford University Press.
  • Welсh, G. F. (2006). Singing and vocal development. In: McPherson, G. E. (Ed.). The child as musician (311–329). Oxford: Oxford University Press. Retrived July 12, 2013. from: http://imerc.org/papers/wells/oup06.pdf.
  • Završki, J. (1979). Rad s dečjim pjevačkim zborom, metodički priručnik za nastavnike glazbenog odgoja i voditelje dječjih pjevačkih zborova. Zagreb: Školska knjiga.
  • Zmaga, K., Kunaver, D. in Ložar Podlogar, H. (1987). Pesmi in šege moje dežele. Ljubljana: Državna založba Slovenije.

 

Analizirana udžbenička literatura

  • Bratić, D. (2019). Muzička kultura. Udžbenik za prvi razred osnovne škole. Beograd: Bigz.
  • Galjević, M. i Jovanović-Lazić, M. (2020). Muzička kultura. Udžbenik za 4. razred osnovne škole ‒ Raspevano dete 4. Beograd: Bigz školstvo.
  • Grujić, G. i Sokolović Ignjačević, M. (2018). Maša i Raša ‒ Muzička kultura 1. Beograd: Klett.
  • Grujić, G. i Sokolović Ignjačević, M. (2019). Muzička kultura. Udžbenik za 2. razred osnovne škole. Beograd: Klett.
  • Grujić, G. i Sokolović Ignjačević, M. (2020). Muzička kultura. Udžbenik za 3. razred osnovne škole. Beograd: Кlett.
  • Grujić, G. i Sokolović Ignjačević, M. (2021). Muzička kultura. Udžbenik za 4. razred osnovne škole. Beograd: Klett
  • Đačić, M. (2020). Muzička kultura 3. Udžbenik za treći razred osnovne škole. Beograd: Bigz školstvo.
  • Đačić, M. (2021). Muzička kultura. Udžbenik za četvrti razred osnovne škole. Beograd: Bigz.
  • Ilić, G. (2019a). Čarobni svet muzike. Muzička kultura za prvi razred osnovne škole. Beograd: Freska.
  • Ilić, G. (2019b). Čarobni svet muzike. Muzička kultura za drugi razred osnovne škole. Beograd: Freska.
  • Ilić, G. (2020a). Čarobni svet muzike. Muzička kultura za treći razred osnovne škole. Beograd: Freska.
  • Ilić, G. (2020b). Čarobni svet muzike. Muzička kultura za četvrti razred osnovne škole. Beograd: Freska.
  • Ilić, V. (2018). Muzička kultura 1. Udžbenik za prvi razred osnovne škole. Beograd: Kreativni centar.
  • Ilić, V. (2019). Muzička kultura 2. Udžbenik za drugi razred osnovne škole. Beograd: Kreativni centar.
  • Ilić, V. (2020). Muzička kultura 3. Udžbenik za treći razred osnovne škole. Beograd: Kreativni centar.
  • Ilić, V. (2021). Muzička kultura za četvrti razred osnovne škole. Beograd: Кreativni centar.
  • Marinković, V. i Hršak, V. (2019). Muzička kultura. Udžbenik za drugi razred osnovne škole. Beograd: Bigz.
  • Mihajlović Bokan, D. i Injac, M. (2020a). Muzička kultura za prvi razred osnovne škole. Udžbenik 1. Beograd: Novi Logos.
  • Mihajlović Bokan, D. i Injac, M. (2020b). Muzička kultura za drugi razred osnovne škole. Udžbenik 2. Beograd: Novi Logos.
  • Mihajlović Bokan, D. i Injac, M. (2020c). Muzička kultura za treći razred osnovne škole. Udžbenik 3. Beograd: Novi Logos.
  • Mihajlović Bokan, D. i Injac, M. (2020d). Muzička kultura za četvrti razred osnovne škole. Udžbenik 4. Beograd: Novi Logos.
  • Obradović, M. (2023). Muzička kultura 1. Udžbenik za prvi razred osnovne škole. Beograd: Vulkan izdavaštvo, Vulkan znanje.
  • Obradović, M. (2022). Muzička kultura 2. Udžbenik za drugi razred osnovne škole. Beograd: Vulkan izdavaštvo, Vulkan znanje.
  • Obradović, M. (2020). Muzička kultura 3. Udžbenik za treći razred osnovne škole. Beograd: Vulkan izdavaštvo, Vulkan znanje.
  • Obradović, M. (2021). Muzička kultura za četvrti razred osnovne škole. Beograd: Vulkan izdavaštvo, Vulkan znanje.
  • Smrekar Stanković, M. i Cvetković M. (2019). U svetu melodija i stihova. Muzička kultura. Udžbenik za četvrti razred osnovne škole. Beograd: Eduka.
  • Smrekar Stanković, M. i Cvetković, S. (2019). Muzička vrteška. Udžbenik za drugi razred osnovne škole. Beograd: Eduka.
  • Smrekar Stanković, M. i Cvetković, S. (2020a). Muzička slikovnica. Udžbenik za prvi razred osnovne škole. Beograd: Eduka.
  • Smrekar Stanković, M. i Cvetković S. (2020b). Muzička slagalica. Udžbenik za treći razred osnovne škole. Beograd: Eduka.
  • Stojanović, G. (2018). Muzička kultura za prvi razred osnovne škole. Beograd: Zavod za udžbenike.
  • Stojanović, G. (2019a). Muzička kultura za drugi razred osnovne škole. Beograd: Zavod za udžbenike.
  • Stojanović, G. (2019b). Muzička kultura za četvrti razred osnovne škole. Beograd: Zavod za udžbenike.
  • Stojanović, G. (2020). Muzička kultura za treći razred osnovne škole. Beograd: Zavod za udžbenike.

 

Copyright © 2023 by the authors, licensee Teacher Education Faculty University of Belgrade, SERBIA. This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License (CC BY 4.0) (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/), which permits unrestricted use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original paper is accurately cited

Избор језика
Open Access Statement
345 Open access declaration can be found on this page

Information about copyright 345 Teaching Innovations are licensed with Creative Commons Attribution License (CC BY 4.0). Information about copyright can be found on this page.
Open Access Journal
345
Индексирано у
345   This journal was approved on 2018-01-22 according to ERIH PLUS criteria for inclusion. Download current list of ERIH PLUS approved journals.
Индексирано у
345 University of Belgrade, Teacher Education Faculty has entered into an electronic licensing relationship with EBSCO Information Services, the world's most prolific aggregator of full text journals, magazines and other sources. The full text of Teaching Innovations / Inovacije u nastavi is available now on EBSCO's international research databases.
Индексирано у
345
Ethics statement
345 Publication ethics and publication malpractice statement can be found on this page.
Пратите Иновације у настави
345   345   345